Számítógépek alkalmazása 1. 

 2001/2002. év - I. félév 

Táblázatkezelési ismeretek 2

Ha kérdésed van, ide írhatsz. Visszatérés a nyitólapra.


A gyakorlat témája: Rendezés (Sort), keresés (Lookup) .
 

1. Töltsük le a varosok.txt fájl és mentsük el a saját könyvtárunkba (S:).

Nyissuk meg a letöltött varosok.txt fájl! Excel-ben a File • Open (Fájl • Megnyit) parancs menüjében választhatjuk ki.

A dialógusablak bal alsó részén válasszuk a ki a fájltípus (Files of types:) ablakban a Text Files (*.prn; *.txt; *.csv) típust, és keressük meg és válasszuk ki a varosok.txt fájlt.


A szöveg import varázsló segítségével beállíthatjuk hogy a szöveg mezői (field) vesszővel vagy tabulátorral vennak elválasztva, illetve fix szélességűek.
Mi az első opciót (Delimited) válasszuk ki!

Beállítható, hogy dokumentum mely sorától (Start import at row) kérjük a beolvasást, valamint azt is, hogy a file Macintosh, Windows (ANSI), DOS vagy OS/2 (PC-8) formátumú

Mi Windows (ANSI) típust állítsunk be!

A Preview ablakban a mezők elválasztását vastag függőleges vonal jelzi. 

A Next (következő) gombbal léphetünk tovább.

Második lépésként a tényleges mezőelválasztó karakter(eke)t kell beállítani. Az elválasztó karakter lehet tabulátor (Tab), pontosvessző (Semicolon), vessző (Comma), szóköz (Space), vagy egyéb (Other) karakter.
Amennyiben a szövegmezők idézőjelek között vannak, az is beállítható

A Data preview ablakban már a tényleges oszlopokat láthatjuk
A Next (következő) gombbal léphetünk tovább.
 

Amennyiben a mezőtípusokat a beolvasásnál szeretnénk beállítani, vagy szeretnénk kihagyni valamelyik oszlopot, akkor oszloponként állítsuk be a megfelelő (General - általános, Text - szöveg, Date - dátum) típust, vagy válasszuk az oszlop kihagyása (Do not import (Skip)) opciót.

 

2. Rendezés
 
 
  • Szúrjunk be 7 sort a szöveg elé!
  • jelöljük ki az első hét sort.

  • Az Insert/Rows (beszúrás/Sorok) kiválasztásával, annyi sort szúrtunk  be, ahányat kiválasztottunk.
    Jelöljük ki a teljes adatmezőt a fejléccel (település, ir.szám,lakos...) együtt.
    Nevezzük el a Name Box-ban varosok_fejleccel-nek
    Rendezzük a településeket megyénként, azon belül a lakosok száma szerint, úgy, hogy a nagyobb lélekszámú települések legyenek elől.
     
    • Válasszuk ki Name Box-ban a varosok_fejleccel tartományt.
    • Válasszuk ki a Data • Sort menüpontot.
    • Data/Sort dialógus ablakban a Header row opciót beállítva a rendezési szempontoknak a kijelölt tartomány (varosok_fejleccel) első sora fog megjelenni.
    • Az első szempontnak (Sort by) válasszuk ki a megye oszlopot növekvő (Ascending) opcióval (ábécé sorrendben A-tól Z-ig)

    • Második szempontnak pedig válasszuk a lakos oszlopot csökkenő  (Descending) opcióval.
    Az eredmény villámgyors.

    3. Keresés LOOKUP függvényekkel

    Egy településnevet beírva egy adott (A3) cellába szertnénk megkapni a hozzá tartozó többi adatot a táblázatból. Ezt a feladatot a LOOKUP függvényekkel tudkjuk megoldani.
     
    Rendezzük ábécé sorrendbe a településeket. Csak rendezett állományban tudunk ily módon keresni.
    Nevezzük el a teljes szövegmezőt, a fejlécet kivéve varosok-nak.
    Nevezzük el az A3 cellát varos-nak
    Ide írjuk be valamelyik települést (mondjuk legyen Tata)
    Álljunk a kurzorral a B3-as cellára, ide íratjuk ki az irányítószámot.
    az Insert • Function (Beszúrás • Függvény) parancs menüjében válasszuk ki a Lookup & Reference csoportból a VLOOKUP (vertikális lookup) függvényt.
    A dialógusablak alsó részén információt kapunk a függvény argumentumairól, valamint egy rövid leírást a függvény használatához.
     
    Kiválasztva a VLOOKUP függvényt, az OK gombra kattintva egy segéd dialógusablak jön elő, amely az argumentumok megadásához nyújt segítséget.
    A Lookup_value szerint történik a keresés.
    Ide írjuk be a varos cellahivatkozást, vagy az ablak jobb szélén lévő nyomógombra kattintva 
    klikkeljünk a varos (A3) cellára.
    a Table_array sorába írjuk be a varosok tartományhivatkozást, ebből a táblázatból keressük ki az adatokat. A táblázat első oszlopa a keresési szempont. A Col_index_num (oszlop index szám) értéke 2 (ott vannak az irányítószámok).
    A dialógusablak alján már látható a keresés eredménye a Formula result= mellet.
    A C3-E3 cellákba átmásolva a képleteket, átírva az oszlop index számot 
    C3 (lakosok száma)  =VLOOKUP(varos,varosok,3)
    D3 (megye)               =VLOOKUP(varos,varosok,4)
    E3 (távolság Bp-től)  =VLOOKUP(varos,varosok,5)
    már működik is a keresőrendszerünk

     

    4. HLOOKUP, COUNTIF, DIAGRAM

    Készítsünk egy táblázatot a települések népesség szerinti kategórizálására az I3:M4 tartományban és nevezzük el kategória-nak.


    Nevezzük el a C oszlopot lakos-nak.
    Az F oszlopban értékeljük a településeket. Írjuk be az első település F oszlopába (F9) következőt:
    =HLOOKUP(lakos,kategória,2),
    majd másoljuk le az összes településhez.
    A fenti függvény segítségével a táblázat első sora valamint a település lakos oszlopában lévő érték alapján a táblázat második sorából (<=) alapon kiválasztja a a besorolást.

    Számoljuk meg a besorolás szerint a településeket.
    A számlálást az COUNTIF(tartomány,minta) függvénnyel végezzük
    Nevezzük el az F oszlopot méret-nek, a kategória táblázat második sorát (I4:M4) méretkategória-nak.
    Az I5 cellába írjuk be a következőt:
    =COUNTIF(méret,méretkategória)
    mely a méretkategória szerint megszámolja az elemeket a méret tartományban.
     
     
    Készítsünk egy kördiagramot a városok kategória szerinti számával.
    Jelöljük ki a az I4:M5 tartományt, majd kattinsunk a Diagram varázslóra (Chart Wizard)
    Válasszuk ki a kördiagramot (Pie)

    Next

    Ellenőrizzük az adatokat!

    Next

    Az adatcimkénél (Data Labels) válasszuk a százalék  (Show percent) opciót

    Next

    Adjuk meg, hogy külön lapon (As new sheet) vagy objektumként (As object in) a választott számolótáblán szeretnénk látni a diagramot.
    ...és kész is van.
    Módosításhoz jelöljük ki a diagramot, majd kattintsunk a diagram varázslóra.