Számítógépek alkalmazása 2 |
AutoCAD 2D/1 |
2003/2004. év - II. félév |
• Tartalom: |
Az AutoCAD az egyik legrégebbi - és a legelterjedtebb - CAD program. Általános célú szerkesztőprogram, nem építészeti (CAAD, Computer Aided Architectural Design) szoftver. Létezik ugyan építészeti jellegű feladatokra fölkészített változata is, de mi most csak az alap-programmal ismerkedünk meg. Ennek ismerete – általános jellegénél és elterjedtségénél fogva – széles körben alkalmazható alap-tudást jelent. Elsőként egy (még konkrét lépték és méret nélküli) "tiszta" szerkesztési feladatot ismerünk meg: egy gótikus mérmű szerkesztését. |
Ebben a segédletben nagyobbrészt a parancsok begépelhető formája kerül ismertetésre, ugyanis ez a forma dokumentálható a legjobban (legrövidebben, és -egyértelműbben), egyben ez a legidőtállóbb. Az AutoCAD ugyanis alapvetően parancsorientált program, és bár az idők során a parancsnyelvet egyre jobban elfedték a ráépült grafikus "felépítmények" (menük és gombok), ezek azonban sokszor verzióról verzióra is átalakulnak – az alap-parancsok működése viszont (a régebbi verziókkal való kompatibilitás fenntartása érdekében) csak elvétve változik.
A parancsok kiadása egyébként meggyorsítható, ugyanis a parancsoknak álnevet (alias) adhatunk, s így nem kell annyit gépelni; elég pl. Z a Zoom helyett (…már csak tudni kell az álneveket). Ezek az álnevek egy (ACAD.PGP nevű) szöveges fájlban vannak leírva, így (saját gépünkön!) egy egyszerű szövegszerkesztő segítségével módosíthatók, "testre szabhatók".
P A leírásban a parancsok ILYen módon jelennek meg (elég a nagybetűs alias-t begépelni), míg a menü-parancsokat a Menü • Almenü formátum jelöli.
Megjegyzendő, hogy az azonos néven megjelenő parancsok működése néha különböző. Ennek oka, hogy az AutoCAD menüparancsai átprogramozhatók, "sorbafűzhetők"; pl. az Erase (Radír) parancs begépelve egy elemlistát kér be, és csak a lista elfogadása (Enter) után töröl, de menüből elindítható úgy is, hogy minden rajzelemet, amire rákattintunk, azonnal töröljön. Sok parancsnak létezik kétféle, parancssori, illetve párbeszédpaneles változata - ekkor többnyire a párbeszédpaneles verzió az alapértelmezésű, és az "eredeti", parancssori változat kapott új nevet (pl. Block helyett -Block).
A rajzolás tulajdonképpen a megfelelő típusú rajzelemek elhelyezését jelenti. Minden rajzelem jellemző pontjait, adatait "bekéri" a program (pl. a Line (Vonal) végpontjait, vagy a Circle (Kör) középpontját és sugarát). Néha több adatmegadási forma között választhatunk; pl. a kör esetén középpont és átmérő/sugár, 2 tengelyvégpont, 3 pont… A rajzolási parancsok jellemzően a Draw menüben, illetve a hasonló nevű eszközsoron (toolbar) kaptak helyet.
A szerkesztés során a rajzban korábban elhelyezett rajzelemeket manipulálhatjuk (törölhetjük, mozgathatjuk, másolhatjuk módosíthatjuk…). A szerkesztési parancsok helye a Modify menü, ill. a hasonnevű eszközsor.
A kiadott parancs általában további adatokat kér be a működéséhez. Ekkor az alsó parancssorba kiírja, milyen típusú adatokat vár, és/vagy opciókat kínál föl, melyek közül választva befolyásolható a parancs futása. Ha nem választunk az opciók közül, akkor az <alapértelmezés> lesz érvényes.
Minthogy a szerkesztési parancsok már létező rajzelemek manipulálására szolgálnak, nem meglepő, hogy mindegyiküknél szükséges a rajzelemek kiválasztása. Ezt – lévén az egyik leggyakoribb művelet – igyekeztek meg is gyorsítani: kiválaszthatjuk az elemeket egyesével (rájuk kattintva), vagy csoportosan (Crossing, ill. Window típusú kijelöléssel), vagy akár az összeset egyszerre (All), de ha már előzőleg ki lett(ek) választva egy másik parancs számára, ugyanaz(oka)t az eleme(ke)t újra kiválaszthatjuk a Previous opcióval.
P Ha azt szeretnénk, hogy az elemek kiválasztásakor mindig tudjuk, az AutoCAD melyiket fogja megtalálni, állítsuk a SORTENTS változót 127-re! Ezzel elérhető, hogy (mind megjelenítéskor, mind kiválasztáskor) a program a megrajzolási sorrend szerint sorolja az elemeket: azaz több, egymást fedő vonal közül mindig az utolsóként rajzolt látszik a monitoron, és rákattintással az is kerül kijelölésre. Ha valakinek úgy egyszerűbb, a változó beállítása helyett az Tools • Options parancs panelének User Preferences lapján, az Object Sorting Methods részén kapcsolja be az összes választó-kapcsolót (– és ezzel állítsa a SORTENTS változót 127-re! ;-)
P Ha rossz prancsot adtunk ki, megszakítása a [Esc] billentyűvel történhet. Ha csak később kapunk észbe, a (soklépcsős!) U (V) paranccsal visszavonhatjuk az előzőleg kiadott parancsokat.
Az első feladatnál még nem foglalkozunk a méretekkel, így az alapkört csak "szemre" rajzoljuk meg (de elég nagyra):
7 CirCle[Enter] 1, 2 (•>értsd: kattintsunk kétszer (az egér 1. (bal) gombjával), nagyjából az alábbi ábrán látható 1, és 2 pontoknak megfelelő helyen)
P Mivel a parancsok lezárása mindig az [Enter] vagy a [Szóköz] billentyűvel történik, a következőkben nem írom ki minden alkalommal!
A következő vonalnak pontosan az előbbi kör középpontjában kell indulnia. Ezt (egy CAD programban legalábbis) nem szabad "szemre" rajzolni, így a pont megtalálásához igénybe vesszük a már megrajzolt rajzelemek jellemző pontjainak azonosítására szolgáló tárgyrasztert (OSnap (TRaszter) ), jelen esetben a kör középpontját azonosító CENter (KÖZéppont), illetve a negyedpontját megadó QUAdrant (QUAdráns) opciókat. Ennek segítségével vonalrajzoláskor mind a kezdő-, mind a végpont megadható a kör kontúrjára kattintva. (Most is elég a nagybetűs rész):
7 Line CEN 3 QUA 4 [Enter] (•>ez az [Enter] a parancs lezárására szolgál)
Az OSnap módok megadására persze nem a gépelés a leggyorsabb módszer: ezek elérhetők a kurzor menüből is, amely az egér 3. (középső) gombjával, vagy a [Shift] + 2. (jobb) gombbal), a kurzor aktuális pozíciójában jeleníthető meg! (És ahogy már említettem, a Line parancs szintén indítható menüből, vagy az eszközsor ikonjával is.)
Ha pl. (csak) a CENter mód van beállítva, és a Line parancs kiadása után a körhöz közelítünk a kurzorral, a kör középpontjában egy kis sárga kör tűnik föl, jelezve, hogy ha most kattintunk, a kör középpontja lesz kiválasztva. Bonyolultabb eset, ha mind a CENter, mind a QUAdrant opció aktív. Mivel ilyenkor az AutoCAD a közelebbi OSnap pontot találja meg, elsőre elég reménytelennek tűnhet a középpont megfogása; mégis van azért megoldás, mindjárt több is. Első, hogy miután "megmutattuk" a programnak a kört, a középpontjához visszük a kurzort, ahol ekkor jutalmul megkapjuk a kicsi sárga köröcskénket. Második megoldás (mert ehhez két kéz kell), ha a körvonalon maradva megnyomjuk a [TAB] billentyűt, mikoris az AutoCAD sorra megmutatja nekünk az aktuális beállítások mellett elérhető OSnap pontokat. Végül a harmadik megoldás, hogy az épp futó beállítást egy pont kiválasztásának idejére (a fönt leírt módon) "fölülbíráljuk"!
Mivel a következőkben jobbára függőleges és vízszintes vonalakat fogunk húzni, érdemes bekapcsolni az Ortho (Orto) módot, mely rajzolásakor csak merőleges rajzolást, mozgatásakor merőleges mozgatást engedélyez.
Az Ortho mód ki-be kapcsolható az [F8] billentyűvel, vagy az alsó státuszsoron az ORTHO gombra kattintva. (Aktuális állapota a gomb állapotából látható.) Fontos tudni, hogy a tárgyraszter (OSnap) beállítások "fölülbírálják" ezt a korlátozást: azaz ha a végpont-fogás aktív, és egy vonalra kattintunk, akkor mindenképp a vonal végpontja kerül kiválasztásra, tekintet nélkül arra, hogy az Ortho mód aktív vagy sem!
A legördülő menüből kiadott parancs (általában) megszakítja az előző parancsot, egyes transzparens parancsok viszont egy másik parancs futása közben, annak megszakítása nélkül is működnek. Ilyen az Ortho (és az előbb ismertetett OSnap) is, így azt bármikor, akár egy parancs futása közben is ki-be kapcsolhatjuk. Hogy azért ne legyen ennyire egyszerű, transzparens módban a parancsokat a ' jellel kell kezdeni ('ORTHO ON) – ezért azután egyszerűbb megjegyezni a hozzá rendelt funkcióbillentyűt (vagy kattintgatni).
Tükrözzük a kört a MIrror (Tükröz) paranccsal a vonal felezőpontjából (MIDpoint (FELező)) húzott függőleges (Ortho!) tengelyre! Fontos, hogy a 3 pont ne essen semmilyen rajzelemre, és (annak érdekében, hogy a tükrözési tengely függőleges legyen) nagyobb kell legyen a 2 ponttól vett távolsága y, mint x irányban.
7 MIrror 1 [Enter] MID 2, 3 [Enter] (•>az elsőként szereplő [Enter]-rel azt jelezzük, hogy nem akarunk további rajzelemeket kijelölni a szerkesztéshez; a másodikkal elfogadjuk, hogy az eredeti rajzelem (azaz az első kör) nem törlődik – ha kizárólag az új körre lenne szükségünk, itt Y-t kéne válaszolnunk)
Az Ortho segítségével rajzolhatunk is: pl. egy függőleges vonalat (a továbbiakban már nem jelölöm külön a kattintás helyét, csak a kiválasztandó pontot):
7 Line 4, 5 [Enter] (•>a vonal körülbelül a háromszög súlypontjáig tartson – igazából csak a könnyebb megértés (és a manuális szerkesztéshez való hasonlóság megőrzése) érdekében húzzuk be – valójában nem szükséges a szerkesztéshez)
Az utolsó parancs újra kiadható egy [Enter]-rel, így új vonalakat rajzolhatunk: az ábrán látható a háromszög vonalait. Most viszont igenis kattintsunk a rajzelemekre: így az OSnap mód "fölülbírálja" majd az Ortho-t, így annak bekapcsolt állapota ellenére ferde vonalakat húzhatunk:
7 [Enter] 6, 7, 8 [Enter] (•>látható, hogy a vonalrajzolás nem szakad meg, így a folytonos vonalak gyorsabban rajzolhatók – emiatt igényel a vonalrajzolás befejezése egy plusz [Enter]-t.)
A háromszög minden oldalát érintő kör (három pontjával) legegyszerűbben a TANgent (ÉRIntő) opcióval rajzolható meg:
7 CirCle 3P TAN 1 TAN 2, MID 3
Majd még két további kör:
7 [Enter] 4, 5
[Enter] 6 TAN 7
Végül következik az utóbbi segédkör tükrözése:
7 MIrror 8 [Enter] 9, 10 [Enter]
Az immár feleslegessé vált rajzelemek eltüntethetők a rajzból az Erase (Radír) paranccsal:
7 Erase 1, 2, 3, 4, 5 [Enter] (•>az utolsó [Enter] a kiválasztás lezárását szolgálja)
7 TRim 6, 7, 8 [Enter] kattintsunk sorban a felesleges részekre [Enter]
[Enter] 9, 10, 11, [Enter] metsszük le a köröket [Enter]
A körök megmaradt darabjai – logikus módon – már nem körök (Circle) , hanem Arc rajzelemek lesznek!.
A rajzelemek kiválasztása itt Crossing (Metsz) típusú ablakkal történik: a rajz üres részére kattintva, majd az egeret bal felé mozdítva ilyen kijelölést végezhetünk: minden, az ablakon belül lévő, vagy azt metsző rajzelem ki lesz jelölve. (Jobbra mozgatással Window (Ablak) kijelölést kapunk - ekkor csak a teljes egészükben az ablakban lévő rajzelemek lesznek kijelölve.)
7 PEdit 1 Enter Join 2, 3 [Enter] [Enter]
A profil szélességét vegyük föl az alapkör sugarának tizenötödére, a profil egyes részeinek aránya pedig legyen 2:1:2! A további szerkesztéshez ezt meg is kell tudnunk mutatni, így szerkesszük is meg, a mozgatást végző Move (Mozgat), és az adott arányú nagyítására/kicsinyítésére szolgáló a Scale (Lépték) parancsok segítségével, (ez utóbbi legegyszerűbb esetként beéri egy arányszám megadásával):
7 SCale 4 [Enter] 5 1/15 (•>a teljes profil aránya az alapkörhöz képest)
Move P (•>előző (Previous) rajzelem újra-kiválasztása) [Enter] 6, 7 (•>profil kívülre mozgatása)
SCale P [Enter] MID 8 .2 (•>a középső szakasz arány a profilhoz képest)
A profilt a vezérgörbe (az egyetlen megmaradt rajzelem) párhuzamos másolataiból az Offset (Párh) paranccsal állíthatjuk elő. Ez a parancs egy meglévő rajzelem olyan párhuzamos másolatát állítja elő, melynek minden pontja egyenlő távolságra van az eredeti rajzelemtől. Választhatunk, hogy ezt a távolságot adjuk-e meg, vagy (a Through opcióval) egy pontot, amin a másolatnak át kell mennie. A parancs a megadott beállítással megszakításig fut; megjegyzi, és következő indításkor alapértelmezésként fölkínálja az utoljára használt értéket/beállítást.
7 Offset Through 1, (•>rajzelem kijelölése) 2, (•>a pont, melyen a másolat át kell menjen… és mégegyszer:) 3, 4 [Enter] (•>most nézzük meg a másik típust, a távolság megadását:)
Offset 5, 6, (•>a távolság nemcsak numerikusan, hanem két pont kijelölésével is megadható!) 7, (•>rajzelem kijelölése) 8 (•>itt már csak azt kell megadni, az új elem melyik oldalra kerüljön)
A továbbiakban ismét az alkotóelemekre van szükség, így a PLine-ok felrobbanthatók az EXplode (Szétvet) paraccsal, és a felesleges szakaszok törölhetők:
7 Erase 9, 10, 11, 12, 13 [Enter]
A "maradék" rajzelemeket tükrözzük az ív csúcsára (az eredeti részek törlésével):
7 Mirror 1, 2 [Enter] END 3, 4 Y [Enter]
A pontosság érdekében most érdemes kinagyítani a rajzot (ennek természetesen semmi köze nincs a rajz léptékéhez, csak "közelebb megyünk", hogy láthatóak legyenek a kisebb részletek):
7 Zoom 1, 2
(•>a vonalak kitisztázása után az előző nézethez a Zoom Previous (Előző) paranccsal térhetünk vissza.)
P Ha kedvezőbb nézetet keresünk, célszerű lehet a Zoom parancsot real time módban használni (Zoom[Enter][Enter], vagy a Zoom Realtime gomb a Standard eszközsoron): ekkor a kurzor nagyító alakú lesz, és az egeret (lenyomott gombbal) fölfelé húzva nagyíthatjuk, lefelé húzva kicsinyíthetjük a képet. Ha nem a kívánt rész van a kép közepén, kattintsunk a jobb gombbal a rajzterületre, és az előbukkanó (popup) gyorsmenüből válasszuk a Pan (Tol) parancsot – ekkor az egér húzásával a rajz képét tetszőleges irányban mozgathatjuk.
7 Az ábrán látható módon rajzoljuk meg a profil törésénél látható kis vonalakat, majd ezek segítségével metsszük le a felesleges túlnyúló végeket (Line, Trim)!
Az eredeti nézethez visszatérve rajzoljuk be a csúcsnál is a profil törés-vonalait, majd tükrözzük a profilt (Mirror +Ortho mód!)!
Sraffozás előtt (legalább ideiglenesen) meg kell rajzolnunk az alsó határoló élt is!
A sraffozás a Draw • Hatch (Rajz • Sraffoz) menüponttal (=bHatch), ill. a HATCH (Sraffoz) paranccsal (=-H) végezhető. Egyszerű sraffozáshoz jó a U típus, ahol megadható a vonalak szöge és távolsága. Összetettebb mintát célszerű a párbeszédpanelből választani. Itt lehetőség van a kitöltendő rajzelem(ek) kiválasztása helyett egy közbülső pont megmutatásával kijelölni a sraffozandó területet.
Ha a sraffozás megrajzoláskor az ¤Associative választó-kapcsoló aktív, a sraffozás a létrehozásához használt elemek esetleges módosítását a sraffozás automatikusan követni fogja. Természetesen, ha a pl. az alsó határoló élt töröljük, az asszociativitás megszűnik!
Ismétlésül: A szerkesztési utasítások segítségével a rajzban már létező objektumokat módosíthatjuk. Ha a (pl. másolási, tükrözési) parancs következtében új rajzelem jön létre, az új elemek "öröklik" az eredeti rajzelem jellemzőit (pl. színét…). A (legtöbb) szerkesztési parancs helye a Modify menü, vagy az azonos nevű eszköztár. E parancsok többnyire egy elem(-lista) megadását várják (amelyre azután a parancs vonatkozni fog). Gyakran kell egy távolságot, vagy vektort (~távolság + irány) megadnunk (pl. másolás elmozdítási távolsága, iránya): ez megtehető két pont megadásával (vagy -mutatásával) is.
Néhány szerkesztési parancs működési sémája:
• Copy (Másol):
Parancs + Elemek + Vektor
Többszörös másoláskor: Parancs + Elemek + M
(•>Multiple (Többszöröz) opció) + Bázispont + Végpontok
Rajzelem(ek) másolása adott helyre.
• ROtate (Forgat):
Parancs + Elemek + Bázispont
(•> forgatási középpont) + Szög (pl.: -30)
Rajzelem(ek) elforgatása adott pont körül a koordináta-rendszer alapsíkjában.
• Extend (Elér):
Parancs + Céllista + Elemek
Line, Arc, Pline megnyújtása kiválasztott elem(ek)ig – a múlt órán megismert Trim "ellentéte".
• Fillet (Lekerekít):
Parancs + Két elem
Két Line, és/vagy Arc, ill. egy Pline két szomszédos szegmense közé adott (akár 0) sugarú lekerekítő ív szerkesztése. Speciális használata a 0 sugarú lekerekítés, ami gyakorlatilag a két elem összekötését eredményezi (=Trim & Extend egyben), és a két párhuzamos vonal közti lekerekítés.
· Radius (Sugár): a lekerekítés sugarának megadása/mutatása (Parancs + R + Sugár).
• Chamfer (Letör):
Parancs + Két elem
Két metsző vonal közé egy letörő vonal szerkesztése.
· Dist. (Táv.): letörési távolságok megadása/mutatása (Parancs + D + Értékek).
• Stretch (Nyújt):
Parancs + Elemlista + Vektor
Rajzelem(ek) (Crossing, vagy CP móddal!) kijelöltcsomópontjainak elmozdítása a többi csomóponthoz képest, és a metszett élek nyújtása. A teljes egészében az ablakba eső elem(ek) a Move-hoz hasonlóan elmozdul(nak), míg a Crossing ablak határolóéleit metsző elem(ek) ablakba eső pontja(i) elmozdul(nak), a külsők nem.
• ARray (Kioszt):
Parancs + Elemek + (mátrix, vagy poláris kiosztás?)
Rectangular/Polar + ...
· mátrix (Rectangular) kiosztásnál az oszlopok (x) és sorok (y) számát, majd ezek távolságát kell megadni,
· körkörös (Polar) kiosztás esetén megadandó a forgatás középpontja, és az alábbi három adatból kettő:
– elemszám (az eredetivel együtt),
(•>ha nem akarjuk megadni, [Enter])
– a kitöltendő szögtartomány
(•>ha nem akarjuk megadni, írjunk 0-át!)
– az egyes elemek közötti elforgatási szög
(•>csak akkor kell megadjuk, ha valamelyik kérdésre nem válaszoltunk)
végül választhatunk, hogy az kiosztott elemek elforduljanak-e (Y/N).
P A parancsok futása közben használható az U (V) opció: ez az utolsó részműveletet vonja vissza (nem azonos az Undo (Vissza) paranccsal, mely teljes parancs(ok) hatálytalanítására szolgál!).
(c)2002. BME Építészeti Ábrázolás Tanszék