Számítástechnika 1  

AutoCAD 2D/1

 2005/2006. tanév - I. félév 


* Kérdés, észrevétel   y Vissza   

>

Az AutoCAD az egyik legrégebbi - és a legelterjedtebb - CAD program. Általános célú szerkesztőprogram, nem építészeti (CAAD, Computer Aided Architectural Design) szoftver. Létezik ugyan építészeti jellegű feladatokra fölkészített változata is, de mi most az alap-programmal ismerkedünk meg, melynek ismerete – általános jellegénél és elterjedtségénél fogva – széles körben alkalmazható alap-tudást jelent.


Elsőként egy (még konkrét lépték és méret nélküli) "tiszta" szerkesztési feladatot ismerünk meg: egy gótikus mérmű szerkesztését.

Előzetes megjegyzések

A leírásokban az ilyen háttérszínel kiemelt szakaszokban találhatók az elméleti jellegű magyarázatok.

A szövegben nagyobbrészt a parancsok neve (begépelhető formája) kerül ismertetésre, ugyanis ez dokumentálható a legjobban (legrövidebben, és -egyértelműbben), egyben ez a legidőtállóbb. Az AutoCAD ugyanis alapvetően parancsorientált program, és bár az idők során a parancsnyelvet egyre jobban elfedték a ráépült grafikus "felépítmények" (menük és gombok), ezek azonban néha verzióról verzióra is átalakulnak – az alap-parancsok működése viszont (a régebbi verziókkal való kompatibilitás fenntartása érdekében) csak elvétve változik.

Parancsok használata

Egy kiadott parancs általában további adatokat kér be a működéséhez. Ekkor az alsó parancssorba kiírja, milyen típusú adatokat vár, és/vagy opciókat kínál föl, melyek közül választva befolyásolható a parancs futása. Ha nem választunk az opciók közül, akkor az <alapértelmezés> lesz érvényes.

P Ha rossz prancsot adtunk ki, megszakítása a [Esc] billentyűvel történhet.

P Ha csak később kapunk észbe, a (soklépcsős!) U (V) paranccsal visszavonhatjuk az előzőleg kiadott parancsokat.

P Az utolsó parancs újból kiadható az [Enter] (vagy az ezzel egyenértékű [Szóköz]) billentyűvel. Persze nem mindig (csak ha nem fut semmilyen parancs) és nem mindent (némely menüpont vagy gomb egy parancs speciális opcióját indítja – ilyenkor az "újraindítás" csak magára az alapparancsra vonatkozik).

A parancsok neve a leírásban általában Így jelenik meg, ám mikor kifejezetten a parancs begépelt alakjáról van szó, azt ILYen módon jelöltem (a nagybetűvel írt rész az alias). A menüparancsokat a Menü • Almenü formátum jelöli.

P Az alias AutoCAD a parancs-kiadás gyorsítására szolgáló "álnév" – segítségével nem kell annyit gépelni; elég pl. Z a Zoom helyett (…már csak tudni kell az álneveket). Ezen álnevek egy (ACAD.PGP nevű) szöveges fájlban vannak leírva, így (saját gépünkön!) egy egyszerű szövegszerkesztő segítségével módosíthatók, "testre szabhatók".

Az azonos néven megjelenő parancsok működése néha különböző. Ennek oka, hogy az AutoCAD menüparancsai "programozhatók", hogy a szerkesztés egyszerűsítése érdekében automatikusan kiválasszák pl. egy parancs egy bizonyos opcióját. Ezen túl néhány parancsnak létezik parancssori és párbeszédpaneles változata is - ekkor többnyire a párbeszédpaneles verzió az alapértelmezésű, és a parancssori változat kap új nevet (pl. Block helyett -Block).

 • Kezdeti lépések

Rajzolás, módosítás

Az AutoCAD-ben a rajzolás és módosítás (általában) parancsok kiadásával történik (a kivételekkel később foglalkozunk).

Az AutoCAD terminológiájában rajzolás adott típusú rajzelemek elhelyezését jelenti (tehát rajzolásnak minősül pl. három egyenest érintő kör szerkesztése). Minden rajzelem jellemző pontjait, adatait "bekéri" a program (pl. a Line (Vonal) végpontjait, vagy a Circle (Kör) középpontját és sugarát). Néha több adatmegadási forma között választhatunk; pl. a kör esetén középpont és átmérő/sugár, 2 tengelyvégpont, 3 pont… E parancsok jellemzően a Draw menüben, illetve a hasonló nevű eszközsoron (toolbar) kaptak helyet.

Az AutoCAD terminológiájában a módosítás a rajzban korábban elhelyezett rajzelemeket manipulálását jelenti (pl. törlés, mozgatás, másolás nyújtás…), függetlenül attól, hogy ez új elem létrejöttét eredményezi-e – így módosításnak minősül pl. a másolás, annak ellenére, hogy az eredeti rajzelemet semmiféle változás nem érinti). E parancsok helye jellemzően a Modify menü, ill. a hasonnevű eszközsor.

Minthogy a módosítási parancsok már létező rajzelemek manipulálására szolgálnak, nem meglepő, hogy mindegyiküknél szükséges a rajzelemek kiválasztása. Ezt – lévén az egyik leggyakoribb művelet – igyekeztek megí gyorsítani: kiválaszthatjuk az elemeket egyesével (rájuk kattintva), vagy csoportosan (Crossing, ill. Window típusú kijelöléssel), vagy akár az összeset egyszerre (All), de ha már előzőleg ki lett(ek) választva egy másik parancs számára, ugyanaz(oka)t az eleme(ke)t újra kiválaszthatjuk a Previous opcióval.


Rajzoljunk egy (1 középpontú, 2 ponton átmenő) kört (egyelőre csak "szemre").

7 CirCle[Enter] 1, 2 (•>értsd: kattintsunk kétszer (az egér 1. (bal) gombjával), nagyjából az alábbi ábrán látható 1, és 2 pontoknak megfelelő helyen)

P Mivel a parancsok lezárása mindig az [Enter] vagy a [Szóköz] billentyűvel történik, a következőkben nem írom ki minden alkalommal!

Rajzoljunk egy vonalat a kör középpontjából (3) a negyedpontjába (4).

7 Line CEN 3 QUA 4 [Enter]
(•>az utolsó [Enter] a parancs lezárására szolgál)

P Mivel a vonalnak pontosan az előbbi kör középpontjában kell indulnia, a pont megtalálásához vegyük igénybe a már megrajzolt rajzelemek jellemző pontjainak azonosítására szolgáló tárgyrasztert (OSnap (TRaszter) ), jelen esetben a kör középpontját azonosító CENter (KÖZéppont), illetve a negyedpontját megadó QUAdrant (QUAdráns) opciókat. Ennek segítségével vonalrajzoláskor mind a kezdő-, mind a végpont megadható a kör kontúrjára kattintva.


OSNAP rajzolás-segítő

Az OSnap módok megadására persze nem a gépelés a leggyorsabb módszer: elérhetők a kurzor menüből is, amely az egér 3. (középső) gombjával, vagy a [Shift] + 2. (jobb) gombbal), a kurzor aktuális pozíciójában jeleníthető meg!

Még ennyit sem kell azonban dolgoznunk: a running object snap ("futó" tárgyraszter) beállítás lehetővé teszi ugyanis, hogy az OSnap módok közül tetszőleges számú folyamatosan aktív legyen. Ezt a segítséget az [F3] billentyűvel, vagy vagy az alsó státuszsor OSNAP gombjára való kattintással kapcsolhatjuk ki-be. Természetesen annak nincs értelme, hogy minden OSnap mód folyamatosan aktív legyen: így megadható, hogy épp melyeket akarjuk bekapcsolni. Erre legegyszerűbb módszer talán, ha az előbb említett OSNAP gombra a 2. (jobb) egérgombbal kattintunk, majd a megjelenő menüből a Settings opciót választjuk, és a megjelenő panelen bejelöljük a használni kívánt opciókat. Célszerű például bekapcsolni az ENDpoint (VÉGpont), és INTersection (METszéspont) opciókat, mert a következőkben sokszor lesz szükségünk a meglévő rajzelemek végpontjainak és metszéspontjainak megfogására!

Ha pl. (csak) a CENter mód van beállítva, és a Line parancs kiadása után a körhöz közelítünk a kurzorral, a kör középpontjában egy kis sárga kör tűnik föl, jelezve, hogy ha most kattintunk, a kör középpontja lesz kiválasztva. Bonyolultabb eset, ha mind a CENter, mind a QUAdrant opció aktív. Mivel ilyenkor az AutoCAD a közelebbi OSnap pontot találja meg, elsőre elég reménytelennek tűnhet a középpont megfogása; mégis van azért megoldás, mindjárt több is. Első, hogy miután "megmutattuk" a programnak a kört, a középpontjához visszük a kurzort, ahol ekkor jutalmul megkapjuk a kicsi sárga köröcskénket. Második megoldás (mert ehhez két kéz kell), ha a körvonalon maradva megnyomjuk a [TAB] billentyűt, mikoris az AutoCAD sorra megmutatja nekünk az aktuális beállítások mellett elérhető OSnap pontokat. Végül a harmadik megoldás, hogy az épp futó beállítást egy pont kiválasztásának idejére (a fönt leírt módon) "fölülbíráljuk"!

P Mivel a következőkben jobbára függőleges és vízszintes vonalakat fogunk húzni, érdemes bekapcsolni az Ortho (Orto) módot, mely rajzolásakor csak merőleges rajzolást, mozgatásakor merőleges mozgatást engedélyez.

ORTHO rajzolás-segítő

Az Ortho mód ki-be kapcsolható az [F8] billentyűvel, vagy az alsó státuszsoron az ORTHO gombra kattintva. (Aktuális állapota a gomb állapotából látható.) Fontos tudni, hogy a tárgyraszter (OSnap) beállítások "fölülbírálják" ezt a korlátozást: azaz ha a végpont-fogás aktív, és egy vonalra kattintunk, akkor mindenképp a vonal végpontja kerül kiválasztásra, tekintet nélkül arra, hogy az Ortho mód aktív vagy sem!

A legördülő menüből kiadott parancs (általában) megszakítja az előző parancsot, egyes transzparens parancsok viszont egy másik parancs futása közben, annak megszakítása nélkül is működnek. Ilyen az Ortho (és az előbb ismertetett OSnap) is, így azt bármikor, akár egy parancs futása közben is ki-be kapcsolhatjuk. Hogy azért ne legyen ennyire egyszerű, transzparens módban a parancsokat a ' jellel kell kezdeni ('ORTHO ON) – ezért azután egyszerűbb megjegyezni a hozzá rendelt funkcióbillentyűt (vagy kattintgatni).

Tükrözzük a kört (1) a MIrror (Tükröz) paranccsal a vonal felezőpontjából (2, MIDpoint (FELező)) húzott függőleges (Ortho!) tengelyre (3).

Fontos, hogy a 3 pont ne essen semmilyen rajzelemre, és (annak érdekében, hogy a tükrözési tengely függőleges legyen) nagyobb kell legyen a 2 ponttól vett távolsága y, mint x irányban.

7 MIrror 1 [Enter] MID 2, 3 [Enter] (•>az elsőként szereplő [Enter]-rel azt jelezzük, hogy nem akarunk további rajzelemeket kiválasztani; a másodikkal elfogadjuk, hogy az eredeti rajzelem (azaz az első kör) nem törlődik – ha kizárólag az új körre lenne szükségünk, itt Y-t kéne válaszolnunk)

Az Ortho segítségével rajzoljunk egy függőleges vonalat a két kör fölső metszéspontjából (4) lefelé, hozzávetőleg a a háromszög súlypontjáig (5), majd az OSnap segítségével húzzuk be a háromszög vonalait (678).

7 Line 4, 5 [Enter] (•>e vonalat csak a könnyebb megértés, és a manuális szerkesztéshez való hasonlóság megőrzése érdekében húzzuk be)

Az utolsó parancs újra kiadható [Enter]-rel, így a parancs ismételt kiadása nélkül is új vonal(ak)at rajzolhatunk. Ezúttal igenis kattintsunk a rajzelemekre: ekkor az OSnap mód "fölülbírálja" az Ortho-t, így annak bekapcsolt állapota ellenére ferde vonalakat húzhatunk:

7 [Enter] 6, 7, 8 [Enter] (•>a vonalrajzolás nem szakad meg, így a folytonos vonalak gyorsabban rajzolhatók – a befejezés [Enter]-rel, vagy [Esc]-pel történhet)


 • Körök rajzolása

Rajzoljuk meg először a háromszög (1, 2, 3) oldalait érintő kört, majd még két másikat: egyet a háromszög sarkából (4), az előbbi kör fölső negyedpontján (5) keresztül, a másikat e negyedpontból (6) a kezdeti kört (7) érintve. Végezetül pedig tükrözzük ezen utolsó (8) kört a háromszög alsó csúcsán (9), és az előbbi két kör metszéspontján (10) átmenő tengelyre.

A háromszög minden oldalát érintő kör (három pontjával, azaz a 3P opcióval) legegyszerűbben a TANgent (ÉRIntő) opcióval rajzolható meg:

7 CirCle 3P TAN 1 TAN 2, MID 3

A két további kör (a parancs újraindításához [Enter]-t ütve):

7 [Enter] 4, 5 [Enter] 6 TAN 7

Az utóbbi segédkör tükrözése:

7 MIrror 8 [Enter] 9, 10 [Enter]


 • Törlés, metszés

Az Erase (Radír) paranccsal az immár feleslegessé vált rajzelemek (1, 2, 3, 4, 5) törölhetők a rajzból, majd a TRim (Metsz) paranccsal egyes rajzelemeket vágóélként használva eltávolíthatjuk (ugyanazon, vagy más) rajzelemek felesleges részeit.

7 Erase 1, 2, 3, 4, 5 [Enter] (•>az [Enter] a kiválasztás lezárását szolgálja)

A TRim (Metsz) parancsnál csak a vágóélként használt elemeket jelöltem:

7 TRim 6, 7, 8 [Enter] kattintsunk sorban a nagy körök felesleges részeire, majd [Enter]
[Enter] 9, 10, 11, [Enter] metsszük le a köröket, míg már csak a következő ábrának megfelelő ívek maradnak, majd [Enter]

P Metszés után a körök megmaradt darabjai – logikus módon – már nem kör (Circle) , hanem ív (Arc) rajzelemek lesznek!.


 • PLine

A PLine (polyline) íves és egyenes szakaszokból álló vonallánc, melyben nem lehet szakadás, vagy elágazás. PLine rajzelemet közvetlenül is rajzolhatunk (pl. a PLine, RecTang, PolyGon parancsokkal), de létrehozható Arc, Line (vagy épp más PLine) rajzelemek összekapcsolásával is – persze csak ha az összekapcsolni kívánt vonalak végpontjai egybeesnek.

Elemek csoportos kiválasztása

A rajzelemek kiválasztása nem csak egyesével történhet. A rajz üres részére kattintva, majd az egér elmozdítása után mégegyszer kattintva egy téglalapot jelölhetünk ki.

P E kijelölés-típusok használatát közvetlenül is kezdeményezhetjük, a C, ill. W opció begépelésével. Gépeléssel választva ráadásul használhatunk téglalap helyett poligon alakú kijelölő-területet (CP, ill. WP), vagy metsző vonalat (F, Fence).

Ha egy új módosító parancshoz újból a legutóbb kiválasztott elemeket akarjuk kijelölni, újra-kiválasztásukra használhatjuk a Previous opciót (kiválasztáskor egyszerűen írjunk egy P-t).

Az utolsó kiválasztási művelet hatására kijelölt elemek kijelölésének visszavonására az Undo (U) opció szolgál. Ha csak bizonyos elemek kijelölését kívánjuk törölni, a Remove (R) opcióval megfordítható a kijelölés iránya. Az új elemek kijelöléséhez való visszatérésre az Add (A) opciót használhatjuk. Az összes rajzelem az ALL opcióval jelölhető ki.

P Ha azt szeretnénk, hogy az elemek kiválasztásakor mindig tudjuk, az AutoCAD melyiket fogja megtalálni, állítsuk a SORTENTS változót 127-re! Ezzel elérhető, hogy (mind megjelenítéskor, mind kiválasztáskor) a program a megrajzolási sorrend szerint sorolja az elemeket: azaz több, egymást fedő vonal közül mindig az utolsóként rajzolt látszik a monitoron, és rákattintással az is kerül kijelölésre. Ha valakinek úgy egyszerűbb, a változó beállítása helyett az Tools • Options parancs panelének User Preferences lapján, az Object Sorting Methods részén kapcsolja be az összes választó-kapcsolót (– és ezzel állítsa a SORTENTS változót 127-re! ;-)

A profil megszerkesztése előtt célszerű a megmaradt elemeket egyetlen PLine (Vlánc) rajzelemmé alakítani a PEdit (Vledit) paranccsal.

7 PEdit 1Enter Join 2, 3 [Enter] [Enter]


A profil össz-szélességét megkaphatjuk, ha a Scale (Lépték) paranccsal az alapkör sugarát (az alap-vonal (4) hosszát) egy-tizenötödére kicsinyítjük.

7 SCale 4 [Enter] 5 1/15 (•>a teljes profil aránya az alapkörhöz képest)

Mivel eddig az ablak belső kontúrját szerkesztettük meg, a profilt mozgassuk át (pl. a Move (Mozgat) paranccsal) a kontúr külső oldalára.

7 Move P (•>újra-kiválasztás) [Enter] 6, 7 (•>profil kívülre mozgatása)

A profil egyes részei közti 2:1:2-es arány biztosítására csökkentsük a profil össz-szélességét adó vonal hosszát 1/5-ére (ami megadja a középső szakasz szélességét). A kicsinyítés centruma ezúttal a szakasz felezőpontja.

7 SCale P [Enter] MID 8 .2 (•>a középső szakasz arány a profilhoz képest)


Offset

Az Offset (Párh) paranccsal egy meglévő rajzelem olyan (párhuzamos) másolatait állíthatjuk elő, melyek minden pontja egyenlő távolságra van az eredeti elemtől. Választhatunk, hogy ezt a merőleges távolságot adjuk-e meg (akár mérettel, akár két pont távolságával), vagy (a Through opcióval) egy pontot, amin a másolatnak át kell mennie. A parancs a megadott beállítással megszakításig fut; megjegyzi, és következő indításkor alapértelmezésként fölkínálja az utoljára használt értéket/beállítást.


A belső kontúr párhuzamos másolatait az Offset (Párh) paranccsal állíthatjuk elő – természetesen a fönti 2:1:2-es arányok betartásával.

7 Offset Through 1, (•>rajzelem kijelölése) 2, (•>a pont, melyen a másolat át kell menjen… és mégegyszer:) 3, 4 [Enter]
(•>most nézzük meg a másik típust, a távolság megadását:)

Offset 5, 6, (•>a távolság nemcsak numerikusan, hanem két pont kijelölésével is megadható!) 7, (•>rajzelem kijelölése) 8 (•>itt már csak azt kell megadni, az új elem melyik oldalra kerüljön)

A továbbiakban ismét az alkotóelemekre van szükség, így a PLine-ok felrobbanthatók az EXplode (Szétvet) paraccsal, majd a fölös vonalak (9, 10, 11, 12, 13) törölhetők.

7 EXplode All [Enter] (•>az All a rajzban lévő összes elemet kiválasztja – ez most épp megfelel nekünk)

7 Erase 9, 10, 11, 12, 13 [Enter]


 • Utolsó simítások

Tükrözzük csúcsív egyik oldalát az ív csúcsán átmenő függőleges tengelyre, az eredeti részek törlésével.

7 Mirror 1, 2 [Enter] END 3, 4 Y [Enter]

A pontosság érdekében most érdemes kinagyítani a rajzot (aminek persze semmi köze nincs a rajz léptékéhez, csak "közelebb megyünk", hogy láthatóak legyenek a kisebb részletek).

7 Zoom 5, 6

Zoom/Pan

Ha a rajz egy részletét akarjuk kinagyítani, alkalmazhatjuk a Zoom parancs Window opcióját (Z W). Mivel ez a parancs alapértelmezésű funkciója, elég a Zoom parancsot kiadni (Z), és máris mutathatjuk a kinagyítani kívánt téglalap alaú terület két átellenes sarokpontját.

Az előző nézethez a Zoom parancs Previous (Előző) opciójával térhetünk vissza (Z P).

Ha kedvezőbb nézetet keresünk, célszerű lehet a Zoom parancsot real time módban használni (Zoom[Enter][Enter], vagy a Zoom Realtime gomb a Standard eszközsoron): ekkor a kurzor nagyító alakú lesz, és az egeret (lenyomott gombbal) fölfelé húzva nagyíthatjuk, lefelé húzva kicsinyíthetjük a képet. Ha nem a kívánt rész van a kép közepén, kattintsunk a jobb gombbal, és az előugró menüből válasszuk a Pan (Tol) parancsot – ekkor az egér húzásával a rajz képét tetszőleges irányban mozgathatjuk.

A nézet módosítására használató a görgős egerek görgője is: fölfelé görgetve nagyíthatjuk, lefelé görgetve kicsinyíthetjük, lenyomva tartott görgővel pedig eltolhatjuk a képet.

Az ábrán látható módon rajzoljuk meg a profil töréseinél látható rövid vonalakat, és ezeket metszőélként használva metsszük le a felesleges túlnyúló végeket (Trim).
Az eredeti nézethez visszatérve (Zoom Previous (Előző)) rajzoljuk be a fölső csúcsnál is a profil törés-vonalait, majd tükrözzük a profilt (Mirror +Ortho mód).

 • Sraffozás

Sraffozzuk be a profil által közbezárt területet a Draw • Hatch (Rajz • Sraffoz) menüponttal (=bHatch), vagy a HATCH (Sraffoz) paranccsal (=-H).

P Ha a sraffozás rátakar a határoló vonalra, "hátrébb" kell küldenünk. Ez (az új verziókban) már a sraffozás paneljén kérhető a Draw Order mező "Send behind boundary" állításával (HPDRAWORDER=3). Az elemek sorrendjének utólagos változtatását végezhetjük a Tools • Draw  Order • Send to Back menüparaccsal is. A "bombabiztos" megoldás az elemsorrend megváltoztatása, pl. az elemek kívánt sorrend szerinti másolatának használatával (SORTENTS=127).

 • Fontosabb módosító parancsok

Mivel a módosítási utasítások segítségével a rajzban már létező objektumokat módosíthatjuk, ha a (pl. másolási, tükrözési) parancs következtében új rajzelem jön létre, az új elem "örökli" az eredeti rajzelem jellemzőit (pl. színét…).

Fontosabb "módosító" parancsok működési sémái

 •  Erase (Radír): Parancs + Elemlista
Rajzelemek törlése.

 •  Copy (Másol): Parancs + Elemlista + Bázispont + Végpont(ok)
Rajzelem(ek) másolása adott helyre, ill. adott eltolással.


 •  Move (Mozgat): Parancs + Elemlista + Vektor
Rajzelem(ek) elmozgatása adott adott helyre, ill. adott eltolással.

 •  ROtate (Forgat): Parancs + Elemlista + Bázispont (azaz forgatási középpont) + Szög (pl.: -30)
Rajzelem(ek) elforgatása adott pont körül.


 •  Trim (Metsz): Parancs + Vágóéllista + Elemek
Rajzelemeknek a vágóélként kiválasztott elemekkel való metszéspontjaik, ill. végpontjaik közti szakaszainak ki, ill. lemetszése.

 •  Extend (Elér): Parancs + Céllista + Elemek
Rajzelemeknek nyújtása kiválasztott célelem(ek)ig.


 •  Fillet (Lekerekít): Parancs + Két elem
Két Line, és/vagy Arc, ill. egy Pline két szomszédos szegmense közé adott (akár 0) sugarú lekerekítő ív szerkesztése. Speciális használati módjai a 0 sugarú lekerekítés, ami gyakorlatilag a két elem összekötését eredményezi (=Trim & Extend egyben), illetve a két párhuzamos vonal közti lekerekítés.
· Radius (Sugár): a lekerekítés sugarának megadása/mutatása (Parancs + R + Sugár).

 •  Chamfer (Letör): Parancs + Két elem
Két metsző vonal közé egy letörő vonal szerkesztése.
· Dist. (Táv.): letörési távolságok megadása/mutatása (Parancs + D + Értékek).


 •  Stretch (Nyújt): Parancs + Elemlista + Vektor
Rajzelem(ek) (Crossing, vagy CP móddal!) kijelölt csomópontjainak elmozdítása a többi csomóponthoz képest, és a metszett élek nyújtása. A teljes egészében az ablakba eső elem(ek) a Move-hoz hasonlóan elmozdul(nak), míg a Crossing ablak határolóéleit metsző elem(ek) ablakba eső pontja(i) elmozdul(nak), a külsők nem.


 •  ARray (Kioszt): Parancs + Elemlista + (mátrix, vagy poláris kiosztás?) Rectangular/Polar + ...
·  mátrix (Rectangular) kiosztásnál az oszlopok (x) és sorok (y) számát, majd ezek távolságát kell megadni,
·  körkörös (Polar) kiosztás esetén megadandó a forgatás középpontja, és az alábbi három adatból kettő:
   – elemszám (az eredetivel együtt), (•>ha nem akarjuk megadni, [Enter])
   – a kitöltendő szögtartomány (•>ha nem akarjuk megadni, írjunk 0-át!)
   – az egyes elemek közötti elforgatási szög (•>csak akkor kell megadjuk, ha valamelyik kérdésre nem válaszoltunk)
   végül választhatunk, hogy az kiosztott elemek elforduljanak-e (Y/N).


ń Ugrás az elejére


(c)2005. dr. Peredy J., Strommer L., Szoboszlai M.
BME Építészeti Ábrázolás Tanszék