Számítástechnika 1  

AutoCAD 2D/2

 2005/2006. év – I. félév 


* Kérdés, észrevétel   y Vissza   

A feladat első része az ábrán látható alap­rajz meg­raj­zo­lása.

P Java­solt méte­res alap-lép­ték, és az ACAD-Hu.DWT sab­lon­fájl haszná­lata.


P Akinek a pontok és távol­sá­gok meg­adása, ill­et­ve fó­li­ák létre­ho­zá­sa már nem jelent nehéz­séget, ment­se le és nyis­sa meg ezt a rajz­fájlt, és foly­tas­sa a mun­kát innen.

 • Rajzolás méretekkel

Rajzi egység

A rajz alapegységét mindenki maga választhatja megl! Hogy egy rajzi egység métert, centimétert, millimétert (vagy épp lábat) jelent, azt magunk dönthetjük el. Nem mindegy persze: nem ideális pl. a milliméterben rajzolni egy több-hektáros terület beépítési tervét – sok nehézséget és hibát okozhat a koordináták nagy számainak értelmezése.

P A Units (Formats • Units) parancs paneljén célszerű kiválasztani a használni kívánt szög-, és hosszúsági mérték­egységeket, illetve megjelenítési pontosságukat.

A szabad méretrend-választás következtében nem valószínű, hogy épp akkora rajz-területet látunk, amekkorát a rajz megkívánna. Ezért érdemes megszokni, hogy még a rajzolás megkezdése előtt beállítjuk a rajzhatárokat (Limits).

7 Command: LIMITS (•>vagy Formats • Drawing Limits)
Specify lower left corner <0.00,0.00>: -6,-5 (•>a rajzterület bal alsó sarka – méterben)
Specify upper right corner <20.00,15.00>: 6,5 (•>a rajzterület jobb fölső sarka)

A rajz­határ meg­adá­sa nem per­sze(?) változ­tatja meg a meg­jele­nített rajz­terü­letet, erre hasz­nál­juk a már ismert Zoom parancs All opcióját (Z A, vagy View • Zoom • All menü­pont).

P Ez meg­jele­níti az összes rajz­ele­met és a rajz­határt – épp ezért zavaró, ha az utóbbi túl nagy.

P Nem szükséges, de általában jó ötlet úgy rajzolni, hogy az origó a rajz egy jellemző pontjába (pl. a bal alsó sarokba, vagy cen­trá­lis térnél az alap­rajz közép­pont­jába) essen

P Ha a koor­diná­ta­rend­szert jelző ikon zavaró helyen van, akár ki is kap­csol­hat­juk: (View • Display • UCS Icon • Off).

Pontok, távolságok megadása

A koordináták megadása történhet:

 •  Derékszögű koordinátarendszerben: x, és y koordináták megadásával, vesszővel elválasztva (x,y)

 •  Poláris koordinátarendszerben: távolság (d), és szög (a) megadásával, kisebb-jellel elválasztva (d<a)

 •  Abszolút koordinátákkal: az (épp aktuális) koordinátarendszer origójához képest (formátum: x,y ill. d<a)

 •  Relatív koordinátákkal: (pl. rajzolás közben) az utolsóként megadott ponthoz képest (formátum: @x,y ill. @d<a)

Szög-megadás egérrel

Legtöbbször (akár tudtunkon kívül) a relatív polárkoordinátákat fogjuk használni.Létezik ugyanis egy egyszerűbb (azaz kevesebb gépelést igénylő) pontmegadási mód. Ekkor (a kezdőpont megadása után!) az egeret a kívánt irányba mozdítjuk (Ortho!), majd begépeljük a következő pont távolságát (pl. .5[Enter]).

Tracking

Az eddig megismert pontmegadási módszerek a vonallánc első pontjának megadásánál még nem alkalmazhatók. Ott sem kell azért mindig kiszámolnunk az abszolút koordinátákat: elég, ha a már megrajzolt rajzelemektől való távolságot ismerjük, onnan a tracking (követés) segítségével eljuthatunk a kezdőpontba.

Koordináta-kijelzés

Az alsó állapotjelző sorban segítségként visszajelzést kapunk a kurzor aktuális koordinátájáról. E kijelzés (COORDS) módja változtatható (az [F6] billentyűvel): 0•> csak pontkijelöléskor változik a kijelzés, 1•> mindig a kurzor abszolút (derékszögű) koordinátáit jeleníti meg 2•> a kurzor relatív polárkoordinátáit jelzi ki.


Dinamikus pontmegadás (2006-os verziótól)

Aktív dinamikus pont­megadási mód mellett (ki/be kapcsolása: [F12], vagy az alsó álla­pot­jelző sor­ban a DYN kapcso­lóval) egy elem (pl. vonal) első pont­jának megadása továbbra is abszolút koor­diná­tákkal történik, ám további pontok meg­adásak­or meg­jelenik egy segéd-ábra, a kurzor előző ponttól mért távolságát és szögét jelző kis szövegcellákkal. E cellák közt a [Tab]-bal oda-vissza lehet ugrálni, míg a pont-megadás le­zárá­sára az [Enter] szolgál. Derék­szögű koor­diná­ták haszná­latához az első szám meg­adása után a [,] billen­tyűvel kell át­lépni a másik cellába (polár-koor­diná­tákhoz hasz­nál­ható a [>] is).

Amint a kijelzés módja is jelzi, itt a relatív (polár­)koordináta-megadás az alap­eset, így az x,y ill. d<a formátumok (ilyenkor!) relatív koor­diná­tákat jelölnek, míg abszolút koor­dináták meg­adá­sához a #x,y ill. #d<a formá­tumokat kell használni.

Természetesen ilyenkor is van mód van arra, hogy a vonal irá­nyát (az Ortho, vagy OSnap segít­ségé­vel) egér­rel mutassuk meg, hogy csak a távol­ságot kelljen billen­tyű­zetről bevin­nünk.

GRID, SNAP rajzolás-segítők

A már ismert ORTHO ([F8]), és OSNAP ([F3]) segí­tők mel­lett vannak más, a mére­tekhez kapcso­lódó rajzo­lás-segí­tők is. Beál­lí­tá­suk a Drafting Settings panel Snap and Grid lap­ján tör­tén­het (Tools • Drafting Settings).

 •  GRID (HÁLÓ): megje­lení­ti az adott rács­pont­távol­ságú segédhálót (ki/be kapcsolása: [F7], vagy az alsó álla­pot­jelző sor­ban a GRID kapcso­lóval). Ez csak op­ti­kai segít­ség, a pont-megadást nem be­folyá­solja!

 •  SNAP (RASZTER): bekap­csolá­sakor az egér­kur­zor­ral csak adott (állít­ható) rács­pont­távol­ságú háló pont­jaira lehet ugrani, és az e hálóra illesz­kedő pon­tokat megadni (ki/be kapcso­lása: [F9], vagy az alsó álla­pot­jelző sor­ban a SNAP kapcso­lóval). Fontos, hogy ezt a segítőt mind az ORTHO, mind az OSNAP segítő felül­bírálja!

Rajzoljuk meg a bal alsó négyzetes pillért PLine-ként (az origót az alaprajz bal alsó sarkába felvéve) a fönti pontmegadási módok segítségével.

7 Command: PLine (•>elég a nagybetűs rész – vagy a megfelelő ikon)
Specify start point: -1.05,-1.05 (•>abszolút derékszögű koordináták – méterben)
Specify next point: @.3,0 (•>relatív derékszögű koordináták)
Specify next point: @.3<90 (•>relatív polárkoordináták)
Specify next point: (•>relatív polárkoordináták, az irány megadásához az egeret használva: bekapcsolt Ortho mód mellett húzzuk az egeret balra, és írjuk be a távolságot) .3
Specify next point: C (•>a vonallánc bezárása)

Rectang, PolyGon

Nem minden rajzolási parancshoz tartozik külön elem-típus. A Rectang utasítás például téglalap alakú, zárt PLine-ok létrehozására szakosodott, és így csak két átló-végpont megadását igényli. A Polygon (Poligon, azaz sokszög) parancs pedig szabályos sokszög alakú, zárt PLine-ok létrehozását könnyíti meg . A parancs tetszőleges oldalszámú adott oldalhosszúságú (Edge opció), vagy adott sugarú kör belsejébe (Inscribed), ill. köré (Circumscribed) írt sokszög rajzolását végzi.

A "késztermék" viszont egyik esetben sem különbözik a "közönséges" PLine utasítással létrehozott (zárt) PLine-tól.

A hatszög alakú helyiség-kontúr legegyszerűbben a Polygon paranccsal hozható létre

7 Command: PolyGon
Enter number of sides <4>: 6 (•>a hatszög oldalainak száma)
Specify center of polygon or [Edge]: 0,0 (•>ezért volt érdemes az origót ide felvenni)
Enter an option [Inscribed in circle/Circumscribed about circle] <I>:
(•>minthogy a beírt kör sugarát ismerjük, köréírt poligont rajzolunk:) C
Specify radius of circle: 3.6

A külső falsík előállitható egy újabb, 3.98m sugarú kör köré írt Polygon-ként, vagy a múlt órán használt Offset paranccsal.
Az ablaknyílás rajzoljuk meg téglalapként (Rectang), első pontjának megadásához pedig használjuk a tracking módot.

7 Command: Rectang
Specify first corner point or [Chamfer/Elevation/Fillet/Thickness/Width]: tk (•>tracking mód indítása)
First tracking point: (•>mutassuk meg a belső poligon fölső oldalának felezőpontját (MIDpoint))
Next point (Press ENTER to end tracking): (•>húzzuk az egeret balra, és gépeljük be:) .6
Next point (Press ENTER to end tracking): (•>húzzuk az egeret felfelé) .38
Next point (Press ENTER to end tracking): [Enter] (•>a tracking lezárása, és ezzel az első pont megadása)
Specify other corner point: @1.2,-.38 (•>az átellenes sarokpont relatív derékszögű koordinátái)

P A pontok és távolságok elvileg egérrel is mutathatók – persze csak ha a SNAP mód aktív, és lépésköze elég nagy ahhoz, hogy kontrollálni tudjuk, hova is mutatunk! (E módszer komoly hibája (szerintem), hogy ha a SNAP értéke elég nagy ahhoz, hogy a mozgások a monitoron követhetők legyenek, akkor általában már túl nagy ahhoz, hogy használata (pl. alaprajz rajzolásakor) még célszerű legyen.)

Poláris és mátrix kiosztás

Sokszor az ARray (Kioszt) utasítással létrehozható kiosztás a leghatékonyabb módszer meglévő rajzelemek többszörözésére. Mivel ekkor is a rajzban már létező objektumo(ka)t manipulálunk, ez is módosítási utasításnak minősül.

P Az ARray parancsnak (is) létezik párbeszédpaneles és parancssori verziója. Mivel ugyanazokat az adatokat kell mindenképp megadni, mindenki maga dönthet, melyiket használja. Én a parancssori változatot szoktam használni, mivel ott a program sorban bekér minden adatot, s így biztosan nem marad ki semmi.


A pillérek létrehozására használható a négyszögletes hálóban történő kiosztás.

7 Command: -ARray
Select objects: (•>jelöljük ki a megrajzolt pillért)
Select objects: [Enter] (•>a kiválasztás lezárása)
Type of array [Rectangular/Polar] <R>: R (•>raszteres kiosztás)
Number of rows (---) <1>: 2
Number of columns (|||) <1>: 2
Distance between rows or unit cell (---): 1.8 (•>két szomszédos elem azonos pontjának távolsága)
Distance between columns (|||): 1.8
(•>az utolsó előtti kérdésnél választhatjuk az alap-cella (unit cell) megadását: ekkor (pl. két ponttal) megadhatjuk egyszerre az x és y irányú távolságot)

Az ablaknyílások létrehozására használható a körkörös kiosztás.

7 Command: -ARray
Select objects: (•>jelöljük ki a megrajzolt ablaknyílást)
Select objects: [Enter] (•>a kiválasztás lezárása)
Type of array [Rectangular/Polar] <R>: P (•>poláris kiosztás)
Center point of array: (•>adjuk meg az alaprajz középpontját)
Number of items in the array: 3
Angle to fill (+=ccw, -=cw) <360>: 360
Rotate arrayed objects? [Yes/No] <Y>: [Enter]

Rajzelemek nyújtása

Gyakran előfordul, hogy egy rajzelem alakja ("topológiája") megfelelő, de belső arányai nem. Ilyenkor jól használató a Stretch (Nyújt) utasítás. Ez létező rajzelem(ek) kijelölt csomópontjainak elmozdítására – s ezzel az elem egyes vonalainak nyújtására – szolgál. (A teljes egészében az ablakba eső elem(ek) a Move-hoz hasonlóan elmozdul(nak)).

A bejárati nyílást állítsuk elő az ablak tükrözésével (MIrror) nyert téglalap nyújtásával (STretch).

A fölső oldali ablak lefelé tükrözése után létrejött téglalapot jobbra-balra meg kell nyújtsuk 15-15 cm-el.

7 Command: Stretch
Select objects to stretch by crossing-window or crossing-polygon...
Select objects: (•>kattintsunk a téglalaptól kicsit jobbra) Specify opposite corner: (•>húzzuk balra az egeret, hogy metsző ablakba foglaljuk a téglalap jobb oldalát, majd kattintsunk) 3 found
Select objects: [Enter] (•>a kiválasztás lezárása)
Specify base point or displacement: (•>kattintsunk egy tetszőleges helyen)
Specify second point of displacement: (•>húzzuk az egeret jobbra (ORTHO), és gépeljük be:) .15

Az eljárást természetesen meg kell ismételjük: a téglalap bal oldalát balra kell húznunk 15cm-rel.

 • Fóliák, színek, vonaltípusok

Eddig az AutoCAD (0 nevű, fehér színű) alap-fóliáját használtuk. (Ez, mint később látni fogjuk, igen speciális szerepet tölt be.) Ha összetettebb rajzot készítünk, célszerű a különböző jellegű elemeket külön fóliákra rendezni.

Fóliák

Minden CAD programban mód van arra, hogy a különböző típusú elemeket különböző fóliákra osszuk el. E fóliák kapcsol­gatásával módunk van pl. külön­böző terv­típusok és -válto­zatok külön­bontá­sára.

P Bevett gyakorlat pl. hogy minden vonal "0 vastagságú", és a külön­böző színek jelölik a különböző vonalvastagságú vonalakat – így elég nyomtatáskor megadni, hogy pl. a piros színű vonalak 0,5mm-es vastagsággal kerüljenek nyomtatásra. Hogy ne kelljen a színeket állandóan állítgatni, célszerűbb, ha létrehozunk pl. egy Falak nevű fóliát, amihez hozzárendeljük a piros színt, és minden falat (metszett szerkezetet) erre helyezünk.

Fóliakezelés alapfokon

Új fóli­á(ka)t a Format • Layer menü­pont ábrán lát­ható pa­nelén hozhatunk létre. Ezek nevét rögtön módo­sít­hat­juk is (az auto­mati­kusan kapott LayerX név nem sokat mond a fólia tar­tal­máról).

Célszerű rögtön színt is rendelni a fóliához – ez a fólia sorában, a Color osz­lopra kat­tint­va, majd a meg­je­lenő pane­len egy színt választva tör­tén­het. Igény esetén (ha pl. egy fólián csak a takart vona­lakat akar­juk ábrá­zolni), vonal­típust is ren­del­he­tünk a fóli­ához.

A fóliák közt mindig van egy aktuális (Current): minden újonnan rajzolt (azaz nem a már meglévő elemek másolataként létrehozott) rajzelem erre a fóliára kerül.

Létező fóliák közti váltáshoz elég a fóliák listáját lenyitni, és arról választani.

Ha – mint itt – aktuálissá tesszük pl. a Falak fóliát, a mellette látható ByLayer felirat megmarad, ám az előtte látható négyzet pirosra vált. Alapértelmezésben ugyanis az AutoCAD-ben minden rajzelem az őt tartalmazó fólia (újonnan rajzolt vonal esetén az épp aktuális fólia) színét, vonaltípusát, és -vastagságát veszi föl. (Természetesen ez módosítható: a fóliák listájához hasonlóan lenyitható a színek (vonaltípusok, -vastagságok) listája, és ott is kiválaszthatjuk közülük az aktuálisat – de akkor onnan kezdve minden vonal olyan lesz, tekintet nélkül arra, hogy az pl. fal, bútor, vagy ablak. Célszerűbb tehát ezeket nem bántani.)

Rajzelem-tulajdonságok módosítása

A rajzelemek tulajdonságai egyedileg is állíthatók. Legegyszerűbben épp a fönti módon: ha parancs kiadása nélkül (rákattintással, Window, vagy Crossing típusú kijelöléssel) kiválasztunk rajzeleme(ke)t, a listák módosulnak, és a kiválasztott elem(ek) tulajdonságait (fóliáját, színét, vonaltípusát) mutatják. Ha most nyitjuk le őket, és módosítjuk adataikat (pl. zöldre állítjuk színüket), a kijelölt összes elemen végrehajtódik a megfelelő változás.

Értelemszerűen a rajzelemek vonaltípusa is hasonló módon módosítható. Itt annyival bonyolultabb a helyzet, hogy ha a rajzba még nincsenek betöltve a vonaltípus-definíciók, először az Other menüpontot kell válasszuk, majd a megjelenő (Linetype Manager) panelen a [Load] gombbal megjeleníthetjük a vonaltípusok listáját. Erről a listáról válaszhatjuk ki a betölteni kívánt elemeket (a [Ctrl] billentyűt lenyomva tartva egyszerre több típust is kijelölhetünk), melyek így a legördülő listán is elérhetővé válnak.

P Gondot jelenthet, ha a betöltött vonalak alap-léptéke (mely megszabja pl. a szaggatott vonalaknál az egyes szakaszok hosszát) nem illeszkedik a rajz léptéléhez. Ezen segít az LTSCALE változó, mely tulajdonképpen egy szorzó: ha pl. egy hüvelyk alapegységre "kitalált" vonalat méteres alapegységgel akarunk használni, adjunk a változónak 0.04-es értéket.

Hozzunk létre Falak, Nézet, és Szerkesztés fóliákat (eltérő színekkel), és az eddig rajzolt elemeket helyezzük át a Szerkesztés fóliára, majd a Nézet fólián rajzoljuk meg a födémáttörést jelző kört (középpont: 0,0, sugár: 1m), és állítsuk át vonaltípusát szaggatottra (Dashed)

A faltestek mint zárt PLine-ok létrehozására (persze a Falak fólián) használjuk a Boundary (Hvonal) parancsot, mely lehetővé teszi, hogy az eddig rajzolt vonalak által közrezárt "szigeteket" egy folytonos határvonallal (PLine) körberajzoljuk.

Ezután ki is sraffozhatjuk a falakat és pilléreket (most is megfelel a tömör kiltöltés (Solid)). A kitöltés színét mindig érdemes a falkontúrtól különböző (színű) fóliára tenni, hogy lehetőség pl. halványabb tónussal nyomtatni.

P Az AutoCAD 2005-ös előtti verzióiban annak érdekében, hogy a kitöltés ne takarja ki a vonalakat, a Tools • Display Order • Send to Back utasítással "hátraküldhetjük" a sraffozást.


Végül a 0 fólián rajzoljunk meg egy asztalt (középpont: 1.75,-2, sugár: .35m), és egy széket.


 • Méretek ellenőrzése

Lekérdezés

Többféle eszköz áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy ellenőrizni tudjuk, vajon egyeznek-e a rajzolt és a rajzolni kívánt méretek. Az ID (Koord) paranccsal egy adott pont abszolút koordinátáit kérdezhetjük le (már csak ezért sem rossz ötlet a rajz origóját valamilyen értelmes helyre fölvenni). A DIST (Távs) két pont távolságát adja meg – azonkívül még a távolság x, y, z vetületét, ill. a két pont által meghatározott szöget.

Kótázás

Ha "dokumentálható" méret-ellenőrzést szeretnénk, használhatunk kótázást. Az AutoCADben rengeteg változó vezérli a kóták megjelenését, és a kótázási utasítások külön alrendszert alkotnak, melybe a DIM paranccsal léphetünk be (ekkor a Command: felirat helyett Dim: jelenik meg), ahol csak kótázási utasítások (és transzparens parancsok) használhatók.

Kótázási parancsok

Mi egyelőre csak az alapvető parancsokkal ismerkedünk meg: ezeket, hogy használatuk és elérésük egyszerűbb legyen, közvetlenül is elérhetővé tették (elég a nagybetűs rész, vagy a megfelelő gomb a Dimension eszközsoron):

A DimLinear két pont közti távolság adott (többnyire vízszintes vagy függőleges) vetületének kótázására szolgál. Elsőként a két kótázni kívánt pontot kell megadnunk, majd egy harmadik ponttal a kótavonal helyét. Hogy épp melyik vetületet kótázzuk, attól függ, hogy a két pont megadása után merre mozdítjuk el az egeret (ha pl. lefelé húzzuk, vízszintes kótát fog rajzolni). Opciói közül (a kóta "lerakása", azaz a harmadik pont megadása előtt) választva megszabhatjuk, hogy horizontális (H), vertikális (V), vagy adott szögben elforgatott (R) vetületet kívánunk kótázni. A DimALigned is két pont közti távolság kótázására szolgál, ám az előbbivel ellentétben itt a kóta párhuzamos a két megadott pont által megszabott iránnyal. A DimANgular szög kótázására jó: ez lehet két (szöget bezáró) vonal, egy ív (Arc), vagy ([Enter] után) három pont. Természetesen egy harmadik pontal ekkor is meg kell adni a kóta helyét.

Akármilyen nagytudásúak is az előző parancsok, sokszor felesleges a sok (3) kattintás, amit igényelnek. A DimContinue Ez a parancs, bár egyedül semmire nem képes, igazi csapatjátékosként az utolsóként rajzolt, vagy ([Enter] után) egy kiválasztott kóta folytatására specializálódott. Előnye, hogy nem kell megadnunk sem az első pontot, sem a kóta helyét/irányát, mert "átveszi" az előző kóta második pontját, és "örökli" annak helyét.

Kótaméret és -lépték

A kóták konkrét megjelenése minden részletében testre szabható. Ha viszont végre sikerült beállítani egy megfelelőt, nyilván nem lenne célszerű egy más léptékű rajz miatt az egész állítgatást újrakezdeni – ilyenkor hasznos a DIMSCALE változó, mely csak a kóták rajzhoz viszonyított méretét befolyásolja (ha ennek értékét megduplázzuk, a kóták relatív mérete is kétszeresére nő). Ez csak az újonnan rajzolt kótákra vonatkozik ugyan, de a már megrajzoltakra is érvényesíthető a DIM mód UPdate parancsával.

A DIMLFAC változó értékével a lineáris méreteket szorozhatjuk be. Ennek köszönhető, hogy bár méterben rajzoltunk, a kóták centiméterben (100-as szorzóval) jelennek meg (különben az 5cm-es méret 0.05-nek íródna…).

Egy új fóliára rajzoljuk be a kótákat.


 • Alternatív szerkesztési módok

POLAR, OTRACK rajzolás-segítők

Az eddig megismerteken kívül is léteznek még segítő-módok, melyekről eddig nem volt szó.

 •  POLAR TRACKING: lénye­gében egy "föltur­bózott" ORTHO mód: itt a szög nemcsak 90°-onként változhat, hanem választ­hatunk 90, 60, 45, 30, 22.5, 18, 15, 10, vagy 5°-os lépés­közt – vagy meg­adha­tunk egyedi szögeket is. Termé­szete­sen ez a mód ki­zárja az ORTHO haszná­latát (és viszont).
A használni kívánt szögeket a rajzolás-segítők szokásos panelén állít­hatjuk be (ez az álla­potso­ron lévő gombra a 2. (jobb) egér­gomb­bal kat­tin­tva, majd a megje­lenő menüből a Settings opciót választva, jele­níthető meg.
Ki/be kapcso­lása az [F10] billen­tyűvel, vagy az alsó álla­pot­jel­ző sorban a POLAR kapcso­lóval.

 •  OBJECT SNAP TRACKING: mód . Mivel ez is arra szolgál, hogy egy új pontot a már ismer­tekhez képest adhassunk meg, talán egysze­rűsített tracking-nek nevez­hetnénk. Egyszerűbb, mert haszná­latá­hoz nem kell kiadni a tk parancsot, és egysze­rűbb, mert csak "egy-lépcsős", azaz nem lehet egy pontot több irányban elmozdítani (pl. vízszin­tesen 1m, majd függő­legesen .5m).
Ki/be kapcso­lása az [F11] billen­tyűvel, vagy az alsó álla­pot­jel­ző sorban az OTRACK kapcso­lóval.

Van viszont, amiben az OTRACK többet tud: meg lehet keresni vele pl. két vetítővonal metszéspontját.

 •  Először ORTHO módban használtam: megmutattam a vonal egyik végét (míg meg nem jelent ott egy kis + jel), azután ugyanígy a másikat, végül a keresett metszéspont közelébe mozgattam a kurzort, és mikor megjelent a kis × jel, kattintottam – megvolt az első pont.

  •  A következő pont megadása előtt bekapcsoltam a POLAR TRACKING módot ([F10]), megmutattam az előző szakasz felezőpontját, majd megkerestem az innen 30°-os szögben induló vetítővonalat, és begépeltem a távolságot.


Eddig (többnyire) a "hagyományos" AutoCAD parancs-formát használtuk, de van mód fordított logikájú (azaz a Windows-ban szokásos), parancsadásra is (először kiválasztani a módosítandó rajzelem(ek)et, és utána a szerkesztési parancsot).

Előválasztás

Ha (a PICKFIRST változó értéke 1, és) bármiféle parancs kiadása nélkül (a szokásos módon) kijelölünk rajzelemeket, majd kiadunk egy szerkesztési parancsot, a parancs az előzőleg kijelölt rajzelemeken hajtódik végre.

P Az előválasztást a kívánt művelet végeztével ajánlott megszüntetni (2×[Esc]), különben az új parancs esetleg az előválasztott rajzelemeken hajtódik végre!

P Az előválasztás nem minden paranccsal működik!

Fogópontos szerkesztés

Ha (a GRIPS változó értéke 1, és) bármiféle parancs kiadása nélkül jelölünk ki rajzelemeket, azok nemcsak szaggatottak lesznek, hanem jellemző pontjaikon fogópontok jelennek meg. Ha egy fogópontra kattintunk, az aktívvá válik, és belépünk a fogópontos szerkesztés üzemmódba. Több fogópont aktívvá tételéhez kijelölésük közben a [Shift] billentyűt lenyomva kell tartani: ekkor az első [Shift] nélküli kattintás jelenti az átlépést.

  •  A fogópontos szerkesztés műveletei: STretch (Nyújt) (ez az alapértelmezés), MOve (Mozgat), ROtate (Forgat), SCale (Lépték), MIrror (Tükröz). A műveletek közt a kiemelt betűket begépelve válthatunk, vagy [Enter]-t nyomkodva a fönti sorrendben lépkedhetünk. (A Block-oknál csak egy fogópont jelenik meg, azzal a blokkot mozgatni tudjuk.)

  •  Lehetőség van a művelet bázispontjának megadására (Basepoint (Bázispont) opció). Ha ezt nem adjuk meg, az utolsóként aktivizált fogópont lesz a bázispont.

  •  Valamennyi művelet kombinálható (többszörös) másolással, ha az (első) új pont megadásakor a [Shift] billentyű le van nyomva (=Copy (Másol) opció). (Többszörös másolásnál a [Shift] billentyűt lenyomva az előző elmozdulás (a bázispont és célpont által megadott vektor) raszterként használható további cél-pontok megadásához.)

  •  Természetesen itt is van belső Undo (Vissza) opció, és itt is aktívak pl. az OSNAP módok (de az aktív fogópontok e nélkül is megtalálhatóak).

  •  A legtöbb parancs működése alig változik – a STretch (Nyújt) parancs esetén talán nagyobb rugalmasságot ad, hogy egyszerűbben megadható, mely rajzelem(ek) mely végpontja(i) kell elmozduljanak.

P A kijelölés céldobozának mérete (pixelekben) a PICKBOX változóval , a fogópontokat jelölő négyzetek mérete (szintén pixelekben) a GRIPSIZE változóval adható meg.

 • Blokk definiálása

A rajzban többször használni kívánt elemekből, szimbólumokból (pl. nyílászárók) érdemes blokkokat létrehozni.

A blokkok használatának többféle haszna van.

 •  A gyakran használt elemek egysze­rűen beilleszt­hetők a rajzba, nem kell pl. minden ablakot külön megraj­zolni, vagy egy elő­zőleg meg­raj­zolt ablak minden elemét máso­lásra kije­lölni.

 •  Az utólagos módosítások átvezetése egyszerűbbé válik (mint látni fogjuk, a blokkok átdefiniálhatók).

 •  A rajzfájl kisebb lesz, mivel a blokk definícióját csak egyszer kell elmenteni, a beillesztett példányoknak már elég az egyedi tulaj­donságait (pl. helyét) eltárolni.

Rajzoljunk egy ablakot (120×38cm-es befoglaló mérettel) tetszőleges helyen, és definiáljuk azt blokként a Draw • Block > Make paranccsal megnyitható panelen (Block), vagy "párbeszédes" formában, a -Block paranccsal.

7 Command: -Block
Enter block name or [?]: (•>adjunk valami találó nevet, pl.:) ablak
Specify insertion base point: (•>beillesztési pontként adjuk meg az alsó felezőpontot)
Select objects: (•>válasszuk ki az ablak vonalait, majd) [Enter]
6 found (•> és az ablak eltűnik):(


P A fönti, parancssori változat azért előnyös, mert ekkor szép sorban minden adatot bekér a program, és így biztos nem felejtünk ki semmit (így is úgy is ugyanazokat az adatokat kell megadnunk). Hátránya viszont, hogy a blokkot külön művelettel kell a rajzba illesztenünk, míg a Block Definition panelt használva elérhetjük, hogy a blokk defi­niá­lása­kor kivá­lasz­tott elemek azonnal blokká konvertálódva kerüljenek a rajzba (¤ Convert to block opció).

Illesszük be a rajzba a létrehozott blokkot az (Insert • Block, vagy Insert parancs).

A megjelenő panel legördülő listából (Name) válasszuk ki az előbb defi­niált blokkot, majd jelöl­jük be, hogy az elfor­gatási szöget is mi akar­juk megadni (ţ Specify On-screen), végül [OK].

A rajzhoz visszatérve meg kell adnunk (vagy mutatnunk), hová akar­juk a blokkot beil­lesz­teni. Ezt a blokk defi­niá­lása­kor megadott beil­lesz­tési pont helyének meg­adá­sával érjük el: legyen ez pl. a jobb alsó ferde fal fele­ző­pontja.

Mivel úgy rendelkeztünk, megadhatjuk a blokk elforgatási szögét is: ehhez mindössze a fal jobb oldali vég­pont­jára kell kattin­tanunk, mi­vel a beil­lesz­tési pont, és e második pont együtt már megha­tá­roz egy szöget. (A 60° megadható lenne számmal is, de e módszer akkor is működik, ha a forgatási szög nem pontosan ismert.) Ha csak [Enter]-t ütünk, a blokk defi­niá­lás­kori hely­ze­té­ben (0°-os elfor­gatás­sal) kerül a rajzba.


 • Fóliák és blokkok, blokkok fóliái, fóliarendszerek

Fóliakezelés

A fóliák persze nem elsősorban a rajz "színesítését", a színek keze­lését szol­gál­ják; a fóli­ákra bon­tással lesz módunk pl. arra, hogy csak az épp látni kívánt ele­meket lás­suk. Az ábrán lát­ható módon, a legör­dülő lista meg­fe­lelő ikon­jára kat­tintva (is) állít­hat­juk a fóliák álla­potát.

 •  Off/On: az izzó ikonra kattintva ki/be kapcsol­hatjuk a fóliát. A kikap­csolt fólián lévő rajz­elemeket nem jeleníti meg a program. (Az aktuális fólia is kikap­csol­ható, csak akkor nem látjuk, mit raj­zolunk – de hát van aki sakkozni is "vakon" szeret...)

 •  Freeze/Thaw: a nap(?), ill. hókristály ikonra kattintva lefa­gyaszt­hatjuk, vagy felol­vaszt­hatjuk a fóliát. A lefa­gyasz­tott fóliával nem számol a program (s így persze tartalma nem is jelenik meg), ezzel (pl. több­szintes épületek rajzo­lásakor) memóriát (időt) ta­ka­rít­ha­tunk meg. A lefa­gyasz­tott fólián lévő elemek csak rege­ne­rálás után jele­nít­hetők meg!

 •  Lock/Unlock: a lezárt fólián lévő elemek nem mozgathatók, törölhetők, de (pl. végpontjaik) továbbra is fölhasználhatók a szerkesztéshez.

 •  Plot/No Plot: a printer ikonra kattintva letilthatjuk az adott fólia tartalmának nyomtatását (a képernyőn való megjelenítést ez nem befolyásolja).

A 0 fólia szerepe

A 0 fólia speciális abban a tekintetben (is), hogy az azon megrajzolt elemek blokká kapcsolás után mindenben úgy viselkednek, mintha a blokk beil­lesz­tési fóliáján lennének, ezért ha a beil­lesz­tési fóliát kikap­csoljuk (Off) eltűnnek. De ez a kivétel: bármely más fólián megrajzolt elem blokkba foglalva igenis megőrzi eredeti fóliáját! Mivel pedig az ilyen rajzelem nincs a blokk beil­lesz­tési fóliáján, azt hiába kapcsoljuk ki (Off), a vonal látható marad. Azonban ha eredeti fóliáját kapcsoljuk ki (Off), vagy fagyasztjuk le (Freeze), eltűnik a rajzból, függetlenül a beillesztési fólia állapotától. Ha viszont a beil­lesz­tési fóliát lefa­gyaszt­juk (Freeze) tar­tal­mával (bele­értve a blokk beillesztésének tényét) nem számol a program, s így a blokk mégis­csak eltűnik. (Pont ezért van külön Off és Freeze!)

Blokk-tulajdonságok (szín, vonaltípus, és -vastagság)

A blokk elemeinek színe, vonaltípusa, és -vastagsága négyféle lehet. (Mivel az elv teljesen azonos, most csak a színekről szólunk, de termé­szetesen az alábbiak igazak a vonal­típusra, és -vastagságra is!)

 •  Ha megha­táro­zott (pl. zöld, piros) színű elemeket foglalunk blokkba, azok termé­szetesen beil­lesztés után is mindig ugyan­olyan színűek maradnak. (•>Minden ilyen blokk azonos színű!)

 •  Ha (nem 0 fólián lévő) ByLayer színű rajz­elemek kerülnek a blokkba, az előbb leírtak szerint meg­őrzik eredeti fóliá­jukat, így mindig annak színét viselik, bármilyen színűre is módo­sítjuk magát a blokkot! (•>Minden ilyen blokk azonos színű!)

 •  Ha a 0 fólián lévő ByLayer színű rajz­elemek kerülnek a blokkba, az előbb írtaknak megfe­lelően úgy visel­kednek, mintha a blokk beil­lesz­tési fóli­áján lennének: azaz mindig a blokk beil­lesz­tési fóli­ájának színét fogják fölvenni. (•>Minden azonos fóli­án lévő ilyen blokk azo­nos színű!).

 •  Ha a blokkba foglalt rajz­elemek ByBlock színűek, akkor (függet­lenül eredeti fóli­ájuk­tól) beil­lesz­tés után mindig a blokk színét fogják fölvenni! Termé­sze­tesen ha magának a blokknak ByLayer színt adunk, az ilyen elemek is a blokk beil­lesz­tési fóli­ájá­nak színét mutatják, de színük most (a blokk színének módo­sítá­sával) szaba­don megvál­toz­tat­ható.

Fólia-rendszerek

Mindez természetesen nem öncélú bonyolultság, hanem lehe­tőség arra, hogy több­féle­képpen alakítsuk ki a használt fóliák rend­szerét. Lássunk erre két "tiszta" példát, és nézzük meg, hogy alakul egy több­szin­tes ház fólia-rendszere az egyik, il­let­ve a másik esetben!

 A  A "legkevésbé föltűnő" megoldás az, ha a blokk minden vonala a 0 fóli­ára kerül, és ByBlock színű (vonal­típusú…). Ilyenkor a blokk szinte úgy viselkedik, mintha egy "testre szabott" rajz­elem lenne: szaba­don áthe­lyez­hető a fóliák közt, de egye­dileg is változ­tat­ható a színe, és ha a fóli­áját kikap­csoljuk, jól­nevel­ten eltű­nik.

 •  Ebben az esetben minden külön kezelni kívánt elem-típusnak minden szinten külön fólia kell (az X a szintek jele):
X_falak, X_nézetvonalak, X_ablak-ajtó, X_bútorok, X_feliratok – ez pl. öt szintre összesen 5×5=25 fólia.

 B  A "legrafináltabb" megoldás talán, ha a blokkokat (akár több fóliára szétbontva) külön fóli­ákon készítjük el. Elsőre talán nem könnyű belátni, mire jó ez, pedig pl. az AutoCAD építészeti kie­gészí­tő-prog­ramja is ezt a megol­dást alkal­mazza. Ha pél­dául elég össze­tett blok­kokat használunk, az ablak-blokkot elhelyezve helyére kerülhet (külön fóli­ára) az ablak kótája, és mondjuk a födém­tervhez az ablak fölötti kiváltó. (E megoldás esetén termé­sze­tesen pl. az 1. eme­leti ablakok csak akkor tűnnek el, ha beil­lesz­tési fóli­áju­kat lefa­gyaszt­juk!)

 •  Ebben az esetben is minden szinten külön kerülnek a falak (metszett szerke­zetek), és a nézet­vonalak (és még lehetne sraff, kóta… de most ne bonyo­lítsuk a dolgot). A blok­kokat viszont beil­leszt­het­jük pl. a nézet­vonalak fóli­ájára, emiatt ilyen fóli­ákra nem lesz szükség – kivéve egyet-egyet blokk­típu­sonként (az X itt is a szintek jele, a B pedig a blokkok fóli­áit jelzi):
X_falak, X_nézetvonalak, B_ablak-ajtó, B_bútorok, B_feliratok – ez öt szintre 5×2+3=13 fólia.

P Mi most beérjük a talán egyszerűbben kezelhető A típussal!

 • Blokkok használata

Blokk módosítása

Bármely blokk defi­niá­lásakor, ha egy már létező blokk nevét adjuk meg, minden, a rajzba korábban beillesztett blokk lecse­ré­lődik az újonnan megadott tarta­lomra. Így megte­hetjük, hogy beil­lesz­tünk mégegy ablak blokkot (tet­sző­leges helyre, de elfor­gatás nélkül!), azt szét­vetjük, és az ere­deti rajz­elemek színének ByBlock-ra állí­tása után (ugyan­azzal a beil­lesz­tési ponttal!) újra- (=azonos névvel) defi­ni­áljuk.

Ez bizony bonyolult eljárásnak hangzik, és több buk­ta­tója is van (pl. elfor­gatás, azo­nos beil­lesz­tési pont), ami (ha hibá­zunk) a már beil­lesz­tett blokkok elfor­dulását, és/vagy elmoz­dulását ered­mé­nyez­heti. Szeren­csére van üzem­biz­tosabb eljárás.

Alakítsuk át a definiált, majd beillesztett ablak blokkot, hogy színe szabadon változtatható legyen.

7Adjuk ki a REFedit parancsot (Modify • In-place Xref and Block Edit > Edit Reference menüpont). A megjelenő kérdésre (Select reference:) mutassuk meg az egyik ablak-ot. Megje­lenik a Reference Edit panel, bol­dogan tudatva, hogy megta­lálta az ablak blokkot – mi is örülünk: [OK]. Ekkor újabb kér­dést kapunk (Select nested objects), hogy a blokk mely részeit kí­ván­juk módo­sítani. Mindet, úgyhogy válasszuk ki a blokk összes elemét (akár egy metsző (Crossing) ablakkal, mert most úgysem vá­laszt­hatunk ki mást, csak a blokk részeit)!

A kiválasztás lezárása ([Enter]) után elsötétül a kép, csak az előbb kivá­lasz­tott blokk-ele­mek maradnak világosak. Válasszuk ki őket újra (vi­gyá­zat, most már más elemek is kivá­laszt­hatók!), majd állít­suk színü­ket ByBlock-ra.

A válto­zásokat a REFedit parancs kia­dá­sakor auto­mati­kusan megje­lenő ezköz­tár utolsó gombjára kat­tintva ment­het­jük el (=RefClose). Ha nem az elő­nyére válto­zott a helyzet, az előtte lát­ható gomb segít­ségével a válto­zá­sokat elvetve is kilép­hetünk a parancsból. A +, ill. – jelű gombokkal (létező) elemek blokkba fogla­lásával, illetve blokk­ból való kie­melé­sével módo­sít­hatjuk a blokk tar­tal­mát.

Egymásba ágyazott blokkok

A megrajzolt széket definiáljuk szék nevű blokként (a jelölt beil­lesz­tési ponttal).
Ezután, hogy lássuk, hogy a blokkok egymásba is ágyaz­hatók, (a 0 fóliára beil­lesz­tett) 4 darab szék-ből, és egy (0.7m-es átmé­rőjű körből) hozzuk létre az étkező blokkot is.
Variációk
A Bútor1, illetve Bútor2 fóli­ákon rendezzük el az étkező blokkokat az alábbi ábrán látható módon (poláris kiosztás 45, ill. 60 fokonként, utóbbi az elemek forgatásával, előbbi anélkül).
Haladók a bútor-variációkat elkészíthetik külön alaprajzi szintként is.

Hogy ne kelljen mindent újrarajzolni, készítsünk másolatot az eddig megrajzolt határoló-falakról és ablakokról.

7 Minden parancs kiadása nélkül (pl. egy Window ablakkal) jelöljük ki a falakat és ablakokat, és másoljuk az elemeket a Windows vágólapjára ( Edit • Copy with base point), bázis-pontként pl. a 0,0 pontot megadva.

7 Az eddig használt Falak, Nyílászárók, és Nézet fóliák neve elé írjunk 0-át – ez lesz az földszinti verziójuk.

7 Végül illesszük be az vágólapról az elemeket ([Ctrl]+[V]), az előbb mega­dot­tal azonos (0,0) pontba! Mivel ezek emlé­keznek eredeti (már nem létező) fóli­ájukra, újra létre­hozzák azokat, így nekünk már csak átne­vezésük fela­data marad: ezúttal egy-egy 1-est a nevek elé írva elő­állít­juk az eme­leti alap­rajzot.

(A "szabályos" (ám jóval bonyo­lultabb) megoldás az lenne, hogy minden rajz­elemről másolatot készítünk. A Copy parancsnál nem csak két ponttal (bázis­pont + új pont) adható meg az elmozdulás, hanem eggyel is. Ekkor a 0,0 pontból a megadott pontba mutató vektor adja meg az elmozdulást, nekünk ezért most az elemek kivá­lasz­tása ([Enter]) után elég 0,0 [Enter] [Enter]-t beírni, hiszen így a máso­lat az ere­de­ti­vel azonos helyre kerül. Azután már csak a máso­latot (vagy még­inkább a Previous opcióval könnyen kivá­laszt­ható ere­deti­ket) kell "áttenni" új fóli­ájukra…)


 • Papírtér

Ábrázoljuk az ábra szerinti módon egyetlen lapon a különböző alaprajz-variációkat.

Elrendezés, papírtér nézetablak

A papírtér használatához az eddig használt Model lapról – a grafikus terület alatti LayoutN (ElrendezésN) fülre kat­tint­va – át kell váltsunk egy elrendezési lapra. Ezen elren­dezési lap(ok) segít­ségével rendez­hetők össze­tar­tozó rajzok.

A papírtér (nomen est omen) a papíron megjeleníteni kívánt kép létrehozását segíti: tulajdon­képpen egy szigo­rúan két­dimen­ziós tér, ahol (e kor­lát­tól elte­kintve) szaba­don raj­zol­hatunk, írha­tunk. A dolog onnan kezd érdekes lenni, hogy papír­térben mó­dunk van létre­hozni ún. nézet­abla­kokat (Viewports), melyek mintegy ablak­ként, megmu­tatják a modell-térben létre­hozott rajz vagy modell tet­sző­leges néze­teit.

A papírtér különbözik a modelltérben beállítható képernyő-felosztástól:

 •   mert papírtérben a nézet­ablakok maguk is rajz­elemekként visel­kednek: szabadon el- és áthelyezhetők, másolhatók, na­gyít­ha­tók vagy kicsi­nyít­hetők, nyújt­hatók – sőt akár át is fed­hetnek (ezt csak azért említem, mert eme (nem túl gyakran használt) képes­ségük alapján nevezik őket a magyar verzióban "átfedő" nézet­abla­koknak),

 •   mert a papír­téri nézet­ablakok tartalma (papír­térből) egyide­jűleg is nyom­tat­ható (abla­kon­ként külön megadva, hogy pl. takart­vonalas nyom­tatást kérünk-e),

 •   és mert a papír­téri nézet­abla­kokban módunk van a fóliák egyedi (csak az adott ablakra vonatkozó) lefa­gyasz­tá­sára.

P Papírtérben az origó a (szag­ga­tott vonal­lal jelzett) nyom­tat­ható terület bal alsó sarka. Ez néha jó, néha viszont nem: elég fura pél­dául, hogy a nyom­ta­tási margó helye az aktu­ális nyom­tató függ­vé­nyében változik.

Rajzoljunk egy 100×110 mm-es nézetablakot a bal alsó saroktól 1-1 cm-rel elmaradva.

A nézetablak létrehozása legegyszerűbben az MView paranccsal (View • Viewports > 1 Viewport), a nézet­ablak átló­jának két vég­pontját megadva történhet.

Mivel most a "papíron" dolgozunk, (a modelltérben használt méretektől függet­lenül) minden a méretet milli­méterben (esetleg inch-ben…) kell megad­nunk:

7 MView 10,10 @110,100.

P Ha nem akarjuk, hogy nyomta­tásban látszód­janak a nézet­ablakok kontúr­jai, hozzunk létre számukra egy külön fóliát, s azt kap­csol­juk ki (Off, nem Freeze!), vagy tiltsuk le nyom­tatá­sát!

P A nézet­ablakok nem csak téglalap alakúak lehetnek – az MView parancs Object opció­jával bármely zárt PLine, Ellipse, Spline, Region, vagy Circle rajz­elem nézet­ablakká konver­tál­ható!

Az elrendezési lapokon is mani­pulál­hatjuk a modellt, hisz egy nézet­ablakra duplán kattintva átléphetünk modell­térbe. A papír­térbe való vissza­téréshez kattintsunk duplán a nézet­abla­kokon kívülre, vagy az alsó stá­tuszsor MODEL gombjára.


Nézetablak fóliái

Annak érdekében, hogy egyazon lapra is össze­ren­dez­hes­sünk eltérő fólia-össze­állí­tá­st igénylő rajzokat, mód van arra, hogy akár minden nézet­ablak­ban egye­dileg megadjuk, hogy ott mely fóliákat nem kívánjuk megje­le­ní­teni

Indulásképp minden fóliát be kell kapcsoljunk, majd az adott nézet­ab­lak­ban nem-kívá­na­tosnak minősülők megje­le­ní­té­sét a Current VP Freeze oszlopra kattintva letil­tani. Mód van arra is, hogy egy fóliát minden később létrehozott nézetablakban letiltsunk (New VP Freeze oszlop).

Nézetablak léptéke

A nézet­ablakban megjelenő kép léptékét a modelltéri és papírtéri alap­egységek arányának megadásával állíthatjuk be. Egy­sze­rű­en azt kell meg­ad­juk, egy modell­téri egység (pél­dánk­ban méter) hány papír­téri egység (azaz milli­méter) hosszú kell legyen; így pl. egy méteres alap-egységgel létre­hozott rajz 1:200-as léptékű képéhez tartozó szorzó 5, 1:50-eshez tartozó 20 lesz. E szorzó megadható pl. a Modify • Properties… menüpont panelének Custom Scale rovatában.

Állítsuk be nézetablak 1:100-as nagyítását, és azt, hogy csak az egyik bútorozási verziót mutassa.

Elsőként fagyasszuk le az adott nézet­ablakban a Bútor2 fóliát (Current VP Freeze). A szerkesztési vonalak fóli­áját is érdemes lefa­gyasz­tani, akár minden jövendő nézet­ablakra vonat­kozó­lag is (New VP Freeze).


A Zoom parancs Center opci­ójával egyszerre végez­hetjük el a rajz helyze­tének és lépté­kének beállítását. Ennek hasz­nála­takor elő­ször meg kell adnunk a nézet­ablak köze­pére iga­zí­tandó pontot, jelen esetben célsze­rűen az alap­rajz közép­pontját (0,0), majd a méret­arányt (a fönti­eknek megfe­lelően: 10XP).

7 Zoom Center 0,0 10XP

Feliratozáshoz használjuk az egysoros szövegek speci­alis­táját, a DText parancsot (Draw • Text > Single Line Text). A szövegek igazítása legyen közép­pontjuk (Middle center), beil­lesz­tési pontjuk pedig a nézet­ablakok határ­vona­lainak fele­ző­pontja.

P E szöveg-elemek stílusát (betűtípus, méret…) előzetesen a STyle parancs (Format • Text Style… menüpont) panelén állít­hatjuk be, utólag pedig a Modify • Properties… menü­pont panelén módo­sít­hatjuk. Ugyan­ezen panelen állít­ható a szöveg igazí­tása (a be­il­lesz­tési pont­hoz viszo­nyí­tott hely­ze­te) is.


A második nézet­ablakot az első máso­lásával is elő­állít­hatjuk – ily módon nem kell foglal­koz­nunk pl. a méret­arány-beál­lí­táss­al, csak a másik bú­to­ro­zási vál­tozat fóli­áját kell be-, ez elsőét pedig ki­kap­csolni.
Az M =1:200-as átnézeti rajz elő­állí­tása mindenben az előbbieknek megfe­le­lően történik, csak a méret­arány változik (5XP), és mind­két Bútor fólia mel­lett le kell fa­gyasszuk a Kóták, és a Nyílászárók fóli­áját is.


ń Ugrás az elejére


(c)2005. Strommer L.
BME Építészeti Ábrázolás Tanszék